Dubbelt Svenskt Medaljhopp på Europamästerskapen i Bukarest

Idag har Sverige dubbla anledningar att fira på Europamästerskapen i Bukarest, då två av våra brottare, Jonna Malmgren och Johanna Lindborg, har tagit mästerskapet med storm och säkrat vars en plats i morgondagens finalpass. De har visat styrka och kämparglöd i sina respektive viktklasser och är redo att brottas om medaljerna. Lindborg är i bronsmatch och Malmgren är i final, där hon dessutom har chansen att vinna sitt tredje raka guld på Europamästerskapen.

Bild på Jonna och Johanna inför semifinalerna.

I 53-kilosklassen inledde Jonna Malmgren tävlingen med en seger mot Elena Simona Lonescu från Rumänien, där hon dominerade matchen och säkrade segern med 4-0 i poäng. I kvartsfinalen mötte Malmgren den rutinerade turkiskan Zeynep Yetgil, som förra året tog brons på Europamästerskapen. Malmgren besegrade Yetgil med en övertygande fallvinst. I semifinalen stod hon inför ungerskan Sztalvira Orsus, som har en imponerande meritlista med en världsrankning som sexa i världen och en guldmedalj på Europamästerskapet 2021. Trots Orsus imponerande prestationer lyckades Malmgren vinna matchen på fall i första minuten och säkra sin plats till finalen imorgon. Om hon vinner finalen imorgon kommer hon att bli europamästarinna för tredje året i rad.

Jonnas kommenterar efter fallvinsten i semifinalen: ”Jag känner mig stark där och jag vet att jag är mycket starkare än henne i den situationen. Varenda match vi har mötts så har vi varit i den situationen och jag gillar att vara där. Först tänkte jag väntar lite, men ja det gick ju!” säger hon och skrattar.

I 62-kilosklassen visade Johanna Lindborg uthållighet och beslutsamhet. Hon startade tävlingen med en seger mot spanjorskan Lydia Perez på teknisk överlägsenhet. I kvartsfinalen mötte Lindborg tidigare Europa- och Världsmästarinnan från Bulgarien, Bilyana Dudova. Efter en tuff match och ett poängunderläge mot slutet av matchen lyckades Lindborg vända matchen och säkra segern med 3-2 i poäng. I semifinalen stod hon på mattan mot den tyska brottaren Luisa Niemesch, som placerade sig som tvåa på VM 2022. Det blev en jämn och spännande match, där tyskan lyckades ta poäng på Lindborg i slutsekunderna och hon fick se sig besegrad. Nu väntar bronsmatch för Lindborg imorgon.

Båda tjejerna står inför spännande utmaningar under morgondagens medaljmatcher. Jonna Malmgren möter vitryskan Vanesa Kaladzinskaya som tog silver och som dessutom besegrade Jonna på förra årets världsmästerskap. Johanna Lindborg kommer att kämpa om brons mot vinnare av ungerskan Yuliia Ostapchuk och polskan Aleksandra Wolczynska.

Finalpasset börjar kl 17:00, svensk tid, imorgon. Jonna kommer att gå upp på mattan för final cirka 17:20 och Johannas bronsmatch kommer att äga rum runt 18:30. Matcherna kommer att sändas live på UWW+.

För mer information och intervjuer, vänligen kontakta:

Kontaktperson: Zakarias Tallroth

E-post: Zakarias.tallroth@brottning.rf.se

Bild på Jonna och Johanna inför semifinalerna.