Schibsted förvärvar HomeQ, en svensk marknadsplats för förstahandslägenheter
Schibsted har tecknat avtal om att förvärva samtliga aktier i HomeQ Technologies AB, en svensk marknadsplats för förstahandslägenheter, som automatiserar uthyrningsprocesser för bostadsbolag och förenklar bostadsletandet för människor.
HomeQ grundades 2016. Företaget har snabbt utvecklats till att bli Sveriges ledande plattform för professionella hyresvärdar och fungerar som ett alternativ till kommunala bostadsköer. Verksamheten kompletterar Schibsteds enhet Real Estate väl och ger stora potentiella tillväxtmöjligheter, särskilt i kombination med Schibsteds plattform Qasa, där privatpersoner hyr ut andrahandsbostäder.
“När HomeQ och deras duktiga team nu blir en del av Schibstedfamiljen tar vi ett viktigt steg för att göra förstahandskontrakt på hyresmarknaden mer tillgängliga. Det hjälper oss att skapa en bättre tjänst för hyresgäster såväl som hyresvärdar”, säger Kjersti Høklingen, chef för enheten Real Estate inom Schibsted Nordic Marketplaces. “Vi tror att det finns stora möjligheter att leverera mer värde kring transaktioner av hyresrätter. Våra marknadsplatser inom Real Estate kommer spela en viktig roll i att förverkliga dessa möjligheter”.
HomeQ har uppvisat stark tillväxt de senaste åren, med en intäktsökning på 67 procent under 2023. Företaget har för närvarande 19 anställda. Hedi Kurda, VD och grundare kommer att fortsätta leda bolaget.
”Schibsted har alltid varit ett av de naturliga långsiktiga hemmen för HomeQ, med bra synergier såväl som en spännande möjlig nordisk resa. Vi ser verkligen fram emot nästa kapitel i vår berättelse, särskilt eftersom den kommer att skrivas tillsammans med en strategisk ägare som vi verkligen klickat med!” säger Hedi Kurda.
Nyckelord
Kontakter
Daniel FrykholmKommunikationschef, Schibsted Group
Tel:+46 70 206 77 86daniel.frykholm@schibsted.comRethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.
Schibsted
Kungsbron 13
111 64 Stockholm
08 - 725 25 00
https://www.schibsted.com
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum