Schibsted förvärvar HomeQ, en svensk marknadsplats för förstahandslägenheter

Schibsted har tecknat avtal om att förvärva samtliga aktier i HomeQ Technologies AB, en svensk marknadsplats för förstahandslägenheter, som automatiserar uthyrningsprocesser för bostadsbolag och förenklar bostadsletandet för människor.

HomeQ grundades 2016. Företaget har snabbt utvecklats till att bli Sveriges ledande plattform för professionella hyresvärdar och fungerar som ett alternativ till kommunala bostadsköer. Verksamheten kompletterar Schibsteds enhet Real Estate väl och ger stora potentiella tillväxtmöjligheter, särskilt i kombination med Schibsteds plattform Qasa, där privatpersoner hyr ut andrahandsbostäder.

“När HomeQ och deras duktiga team nu blir en del av Schibstedfamiljen tar vi ett viktigt steg för att göra förstahandskontrakt på hyresmarknaden mer tillgängliga. Det hjälper oss att skapa en bättre tjänst för hyresgäster såväl som hyresvärdar”, säger Kjersti Høklingen, chef för enheten Real Estate inom Schibsted Nordic Marketplaces. “Vi tror att det finns stora möjligheter att leverera mer värde kring transaktioner av hyresrätter. Våra marknadsplatser inom Real Estate kommer spela en viktig roll i att förverkliga dessa möjligheter”.

HomeQ har uppvisat stark tillväxt de senaste åren, med en intäktsökning på 67 procent under 2023. Företaget har för närvarande 19 anställda. Hedi Kurda, VD och grundare kommer att fortsätta leda bolaget.

”Schibsted har alltid varit ett av de naturliga långsiktiga hemmen för HomeQ, med bra synergier såväl som en spännande möjlig nordisk resa. Vi ser verkligen fram emot nästa kapitel i vår berättelse, särskilt eftersom den kommer att skrivas tillsammans med en strategisk ägare som vi verkligen klickat med!” säger Hedi Kurda.

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.

Kungsbron 13

Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.