Transdev tar över driften av Mälartågs trafik från 16 juni 2024

Mälardalstrafik förbereder för framtida trafik och har som ett led i den fortsatta utvecklingen ingått avtal med Transdev avseende driften av den regionala tågtrafiken i Stockholm-Mälardalen. Genom avtalet tar Transdev över ansvaret för tågtrafiken från och med den 16 juni 2024. Avtalet omfattar Mälartågs samtliga fem regionaltågslinjer. Avtalstiden är två år.

Tågresandet i Stockholm-Mälardalen ökar och under förra året gjordes 12,5 miljoner resor med Mälartåg. Det har dock under en längre tid förekommit stora utmaningar i tågtrafiken med trafikstörningar som har drabbat resenärernas vardag.

Mälardalstrafik och nuvarande trafikföretag MTR har därför gjort en gemensam översyn av samarbetet. Trots att en rad gemensamma åtgärder har genomförts så har trafiksituationen inte nått en tillfredställande nivå. Mälardalstrafik och MTR har därför kommit överens om att det krävs en förändring och att nuvarande avtal ska avslutas i förtid.

Som en följd av det förtida upphörandet och för att skapa möjligheter för en fortsatt utveckling av Mälartåg tecknar Mälardalstrafik ett nytt avtal med Transdev, med stöd i EU:s kollektivtrafikförordning. Det är ett så kallat nödavtal. Avtalstiden är två år och Transdev tar över driften av tågtrafiken från och med den 16 juni 2024.

”Det enskilt viktigaste uppdraget Mälardalstrafik har är att säkra resenärernas pendlingsmöjligheter i Stockholm-Mälardalen. Därför har vi genomfört en grundlig översyn med våra resenärer i fokus. I god dialog med MTR har vi gemensamt sett över formerna för vårt samarbete och kommit fram till att avsluta avtalet, och tillsammans med Transdev tar vi nu nästa steg för att fortsatt utveckla Mälartåg och regionaltågsresandet”, säger Helena Ekroth, vd, Mälardalstrafik.

“Vi har gjort vårt yttersta för att utveckla Mälartågstrafiken med resenärernas bästa i fokus. Framför allt har vi utbildat ett stort antal nya lokförare som idag kör för Mälartåg vilket kommer vara resenärerna till stor nytta många år framöver. Inom nuvarande avtal har det dock inte varit möjligt att uppnå en hållbar finansiell situation, eller leverera den trafik som avtalet kräver”, säger Caroline Åstrand, koncernchef och vd för MTR Nordic.

“Det är ett stort och ansvarsfullt arbete som ligger framför oss. Mälartågs medarbetare är nyckeln till att det här ska bli lyckat. Vi kommer att arbeta nära MTR, Mälardalstrafik och de olika fackförbunden för att skapa en smidig övergång. Det handlar om ett lagarbete från början till slut och vi ser fram emot att så fort som möjligt träffa våra nya kollegor", säger Anna Höjer,vd, Transdev Sverige.

Förberedelserna inför överlämningen av verksamheten från MTR till Transdev påbörjas omgående. I enlighet med tillämplig lagstiftning kommer Transdev att erbjuda medarbetare som arbetar inom verksamheten anställning.

Mälardalstrafiks beslut har sin grund i ett uppdrag som gavs i enighet från Mälardalstrafiks styrelse. Styrelsens presidium välkomnar därför beslutet att ingå avtal med Transdev avseende driften av den regionala tågtrafiken i Stockholm-Mälardalen.

”Vi måste alltid tänka på resenärernas bästa. Successivt kommer också resenärerna att märka hur regionaltågstrafiken med detta avtal blir mer pålitlig och bättre svarar upp mot deras höga förväntningar på Mälartåg. Det kommer dock inte att ske över en natt varför vi nu måste ha tålamod”, säger Kristoffer Tamsons, ordförande för Mälardalstrafik.

”Resenärerna i Stockholm-Mälardalen förväntar sig pålitlig tågtrafik. Genom en god överlämning och en nystart för Mälartågs trafik kan vi ta sikte mot en stabilare trafik och en fortsatt utveckling. Det är en förutsättning för människors vardag i hela Stockholm-Mälardalen”, säger Monica Johansson, vice ordförande för Mälardalstrafik.

”'Det här är ett stort och viktigt beslut. Nu skapas nya förutsättningar för en mer pålitlig regionaltågstrafik för hela Stockholm-Mälardalen med dess 4,2 miljoner invånare, men självklart främst för Mälartågs alla resenärer”, säger Anton Fendert (MP), vice ordförande för Mälardalstrafik.

Parallellt med nödavtalet fortsätter Mälardalstrafiks arbete med en ny upphandling. Processen påbörjades i oktober 2023 genom publicering av en TED-annons i enlighet med EU:s gällande regler (artikel 7.2 i EU:s kollektivtrafiksförordning). Detta ska ske minst ett år innan ett eventuellt anbudsförfarande för en ny trafikupphandling kan inledas.

Fakta om avtal om nödåtgärder

Ett avtal om nödåtgärder, så kallat nödavtal, syftar till att säkerställa samhällsviktig allmäntrafik och regleras av Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1370/2007 av den 23 oktober 2007 om kollektivtrafik på järnväg och väg och om upphävande av rådets förordning (EEG) nr 1191/69 och (EEG) nr 1107/70. Ett nödavtal får ingås vid trafikstörningar eller vid överhängande risk för sådana störningar. I förordningen finns krav bland annat avseende ersättningsmodell och maximal avtalstid.

Mälardalstrafiks uppdrag

Mälardalstrafiks uppdrag är att, genom ett effektivt trafikutbud och attraktiva tjänster, bidra till ett sammanhållet transportsystem och en hållbar utveckling i en växande Stockholm-Mälardalsregion. Mälardalstrafik ägs gemensamt av regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro och Östergötland.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Mälardalstrafiks presstjänst: press@malardalstrafik.se, 08-402 76 40

För frågor som rör MTR vänligen kontakta:
MTR:s presstjänst: press@mtr.se 08-578 610 20

För frågor som rör Transdev, vänligen kontakta:
Transdev presstjänst pressjour@transdev.se, Stefan Johansson, pressansvarig, 08- 629 50 72, Pressjour 08- 629 51 80

Helena Ekroth vid ett av Mälartågs nya dubbeldäckartåg.
Anton Fendert, vice styrelseordförande Mälardalstrafik
Kristoffer Tamsons, styrelseordförande Mälardalstrafik