Mälardalstrafik utökar sin regionaltågstrafik mellan Stockholm och Uppsala

Mälardalstrafik planerar att successivt utöka antalet avgångar med Mälartåg på flera sträckor från och med den 15 december 2024. Störst utökning blir det mellan Stockholm och Uppsala i och med att SJ avslutar sin regionaltågstrafik på sträckan. För trafiken mellan Stockholm och Uppsala är planen att det ska bli samma utbud av trafik som SJ Regional och Mälartåg erbjuder tillsammans i dag.

Resenärer som går på ett Mälartåg på Uppsala station.
Mälardalstrafik utökar regionaltågstrafiken med Mälartåg mellan Stockholm och Uppsala från mitten på december 2024. Foto: Niklas Björlinlg

Mälardalstrafik planerar att utöka sin tidtabell mellan Stockholm och Uppsala till halvtimmestrafik både vardagar och helger från och med den 15 december. Plus ytterligare förstärkning under rusningstid då flest reser.

– Bra pendlingsmöjligheter mellan två av Sveriges största städer är av stor betydelse för hela Stockholm-Mälarregionen. SJ:s beslut att lägga ner sin regionaltågstrafik här har skapat en stor osäkerhet för resenärerna. Jag är stolt över att Mälardalstrafik lyckats ta fram en lösning där vi kan ersätta den trafik som nu försvinner. Men det sätter en väldig press på organisationen och vi kommer ha mindre marginaler än tidigare, särskilt gällande fordon och personal. Vi ser dock inte att vi kan lämna resenärerna vind för våg utan kliver fram för att möta deras behov av regionaltågstrafik mellan städerna, säger Anton Fendert, styrelseordförande för Mälardalstrafik.

Normalt sett tar det flera år att etablera ny regional kollektivtrafik. När en aktör avträder från trafiken med kort varsel blir situationen utmanande. Mälardalstrafik har gjort ett omfattande arbete för att säkra en tillfredsställande regionaltågstrafik för alla som bor, besöker och verkar längs sträckan Stockholm-Uppsala och för att Mälartågs resenärer på övriga linjer fortsatt ska ha ett tillförlitligt utbud av trafik.

– Att pendlingen fungerar mellan Stockholm och Uppsala är avgörande för såväl människor som för företag. Därför känns det väldigt bra att kunna presentera en lösning som innebär att de cirka 15 000 dagliga resenärerna mellan två av Sveriges största städer kan fortsätta resa med regionaltåg, säger Kristoffer Tamsons, förste vice styrelseordförande för Mälardalstrafik.

Alla fem linjer bibehåller dagens trafikutbud under 2025, och det planeras också för utökad trafik mellan exempelvis Eskilstuna och Västerås på vardagar med tio nya avgångar och utökad timmestrafik mellan Nyköping och Stockholm på helger (se fakta längre ner).

– Vårt fokus i det uppkomna läget har varit att säkra regionaltågstrafiken i hela Stockholm-Mälarregionen inför nästa år, för resenärernas och samhällets bästa. Det har varit en utmaning och en ansträngning att skapa en lösning, men nu har vi en plan för trafiken och där ingår också en utökning av regionaltågstrafiken på flera sträckor för att trafiken ska möta resenärernas behov, säger Monica Johansson, andre vice styrelseordförande för Mälardalstrafik.

För Mälartågs avgångar mellan Stockholm och Uppsala, liksom för övriga linjer, fortsätter Mälartågs biljett- och resevillkor att gälla.

Den planerade trafiken förutsätter beslut från bland annat Trafikverket gällande tågläge. Mer detaljerad tidtabell och information för 2025 års tidtabell kommer presenteras under oktober.

Fler planerade avgångar med Mälartåg från 15 december och under 2025

Stockholm-Uppsala
Planen är att det i stort sett blir samma utbud av regionaltågstrafik som i dag körs av Mälartåg och SJ Regional tillsammans. Det innebär halvtimmestrafik och i rusningstrafik på vardagar ännu tätare avgångar.

Totalt tillkommer 35 nya avgångar på vardagar som körs med Mälartåg Stockholm-Märsta-Knivsta-Uppsala. På helgerna tillkommer 34 nya avgångar på sträckan. Dessa avgångar körs under 2024 av SJ.

Parallellt fortsätter Mälartåg att trafikera Arlanda varje timme genom vår linje Örebro-Eskilstuna-Stockholm-Arlanda-Uppsala. Dessutom körs insatståg i rusningstid på vardagar via Märsta.

Totalt på sträckan Stockholm-Uppsala planeras för 80 avgångar på vardagar och 72 avgångar på helger.

Nyköping- Norrköping
Den första morgonavgången från Nyköping till Norrköping planeras åter köras med tåg i stället för med direktbuss som trafikerat avgången under 2024.

Nyköping-Stockholm
Totalt tre nya avgångar på lördagar respektive fyra nya avgångar på söndagar planeras, men först från och med våren 2025. Det innebär utökad timmestrafik under vissa tider på dygnet.

Västerås-Sala
Det planeras för totalt sex nya avgångar i pendlingstid på vardagar som utökar halvtimmestrafiken och utökar antalet genomgående avgångar till och från Uppsala.

Eskilstuna-Västerås
Totalt tio nya tågavgångar planeras på vardagar, fördelat främst i pendlingstid som utökar halvtimmestrafiken. På helger planeras det även för kompletterande direktbussar mellan Eskilstuna-Västerås, som inte stannar i Kvicksund och Kolbäck, för att det ska vara avgångar varje timme tillsammans tåg och buss, på samma sätt som under 2024.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Presskontakt till Anton Fendert, styrelseordförande Mälardalstrafik, är Linna Fredström
linna.fredstrom@regionstockholm.se, tfn 070-737 32 61

Mälardalstrafiks presstjänst: press@malardalstrafik.se, tfn 08-402 76 40

Om Mälardalstrafik:
Mälardalstrafiks uppdrag är att, genom ett effektivt trafikutbud och attraktiva tjänster, bidra till ett sammanhållet transportsystem och en hållbar utveckling i en växande Stockholm-Mälarregion. Vi ansvarar för Mälartågs fem regionaltågslinjer och periodbiljetten Movingo. Bakom Mälardalstrafik står regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro län och Östergötland.

Fakta Mälartågs fordon
62 Mälartåg, 53 dubbeldäckare och 9 regionaltåg av modell Regina. Dubbeldäckarna har plats för sex cyklar, rullstolsplatser och barnvagnsutrymme, allergifri avdelning och lugn avdelning ombord på varje tågenhet.

Resenärer som går på ett Mälartåg på Uppsala station.
Foto: Niklas Björlinlg
Politiker Anton Fendert i kostym vid övergångsställe
Anton Fendert, styrelseordförande i Mälardalstrafik
Man i kostym på tåg
Kristoffer Tamsons, förste vice styrelseordförande i Mälardalstrafik
Kvinna med sjal med höstlöv i bakgrunden
Monica Johansson, andre vice styrelseordförande i Mälardalstrafik

Sommarlov med Mälartåg – medföljande barn t.o.m. 11 år reser för 0 kronor27.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

För att locka fler att resa hållbart med barn och upptäcka Stockholm-Mälardalen höjer Mälardalstrafik tillfälligt åldersgränsen för medföljande barn på Mälartåg även denna sommar. Två barn till och med 11 år kan resa för 0 kronor med varje betalande resenär med enkelbiljett från och med i dag den 27 maj till och med den 18 augusti. Vi tipsar även om tio familjevänliga utflyktsmål med tåg.