Tyska Turistbyrån

Europamästerskapet 2024 i Tyskland ger positiva effekter för tysk incomingturism

Dela

Från den 14 juni kommer allt i Tyskland att handla om EM 2024. Till arenorna där de 51 matcherna utspelas välkomnar man 2,7 miljoner besökare och i fanzonerna räknar man med runt sju miljoner deltagare. EM kan generera en fyraprocentig ökning av övernattningsvolymen för tysk incomingturism.

Berlin: Huvudingången till Olympiastadion
Berlin: Huvudingången till Olympiastadion © DZT / Dagmar Schwelle

Under de 22 matchdagarna erbjuder de tio tyska värdstäderna fotbollsfans och internationella besökare ett omfattande program. Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) räknar med att EM kan generera en fyraprocentig ökning av övernattningsvolymen för tysk incomingturism. Samtidigt utgör sportevenemanget en stor potential för att ytterligare främja den positiva bilden av Tyskland som resmål. DZT:s prognos baseras på omfattande studier om effekten av tidigare stora sportevenemang samt trender i förhandsbokningar för EM-månaderna juni och juli 2024.

Dieter Janecek MdB, förbundsregeringens nationella turismkoordinator, förklarar:

”År 2006 löd mottot: Die Welt zu Gast bei Freunden (ung. ’Världen på besök hos vänner’). I år bjuder vi främst in våra europeiska vänner som vi vill inspirera med ett glatt: Come again and stay a little longer.”

Petra Hedorfer, styrelseordförande för Deutsche Zentrale für Tourismus berättar:

"Tyskland står värd för en riktig fotbollsfest. I dessa tider av internationell spänning erbjuder ett stort idrottsevenemang som detta en möjlighet att presentera Tyskland som ett kosmopolitiskt, fredligt och hållbart resmål och statuera ett exempel för tolerans och förståelse mellan folk. Vi förväntar oss även en positiv effekt på incomingturismen. Enligt de preliminära siffrorna ligger både långsiktiga förhandsbokningar av hotellrum på stora internetportaler samt flygbokningar för månaderna juni och juli 2024 långt över genomsnittet. Vi ser en övergenomsnittlig tillväxt, särskilt från de länder som deltar i EM, vilket motsvarar våra förväntningar. Utifrån dagens siffror räknar vi med en upp till fyraprocentig ökning av internationella övernattningar med anledning av evenemanget. Under året för den oförglömliga fotbollssagan 2006 ökade antalet övernattningar av internationella gäster med 4,7 miljoner jämfört med föregående år, samtidigt som det gav ett bestående imagelyft för Tyskland som resmål.

Gästvänlighet och servicekvalitet ger ihållande imagefördelar

Förutom de ekonomiska effekterna av fler utländska gäster erbjuder sportevenemang som EM en betydande potential för en varaktig imageförbättring. Omedelbart efter europamästerskapet 2006 gick Tyskland upp på första plats i Anholt Ipsos Nation Brands Index (NBI) av de 60 nationerna i jämförelsen och har sedan dess ständigt legat bland topp 3.

Petra Hedorfer fortsätter:

"Under fotbolls-EM 2024 kommer vi att utnyttja den internationella uppmärksamheten från fans och media till att presentera vårt breda turismutbud och på så sätt ytterligare stärka Tysklands anseende som resmål. Utöver moderna arenor erbjuder de tio EM-städerna ett rikt konst- och kulturutbud. De erbjuder utmärkt kommunikation och kan lätt nås med klimatvänliga tågresor – vilket dessutom är ett gyllene tillfälle för potentiella turister att lära känna de vackra omgivningarna.”

Inför det stora sportevenemanget vill DZT uppmärksamma DZT den internationella publiken på EM-städerna och det breda turismutbudet som finns i närområdena för att inspirera gästerna att stanna kvar även efter matchdatumen. En mikrosajt på DZT:s onlineportal www.germany.travel kommer att samla ämnesspecifikt innehåll för alla arenor samt informera om tyskarnas kärlek till fotbollen och den levande tyska fankulturen. Marknadsföring av fotbollsmicrosajten sker även via samarbeten och marknadsföring på sociala medier.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Berlin: Huvudingången till Olympiastadion
Berlin: Huvudingången till Olympiastadion
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Tyskland - Det vänliga semesterlandet

På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel

Följ Tyska Turistbyrån

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån

Försvunnen ö i norra Tyskland funnen efter 662 år28.3.2024 10:05:47 CET | Pressmeddelande

Det finns vaga, skriftliga indikationer på att en större stad måste ha försvunnit i en förödande översvämningen år 1362. Men ingenting hittades. Första fynden skedde 1921 då en bonde vid lågvatten gick djupt ner i lerbottnen mellan ön Nordstrand och Hallig Südfall och upptäckte fåror, keramik och rester av en brunn. Det skulle kunna vara ett aprilskämt, men letandet efter ön Rungholt har en lång historia.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye