Jennifer och Ludde – tillsammans mot världen

Det senaste året har varit innehållsrikt för Jennifer Krogh. En examen som civilingenjör, starten på yrkeskarriären och jämte det – framgångar på hoppbanan. Tack vare Lövstas satsning på ryttare under 25 år gör hon dessutom internationell debut i samband med Gothenburg Horse Show den här helgen.

Jennifer Krogh och Ludwig möter världseliten i Gothenburg Trophy ikväll.
Jennifer Krogh och Ludwig möter världseliten i Gothenburg Trophy ikväll. Roland Thunholm Free for media to use

Jennifer Krogh påminner om många andra svenska ryttare. Hon har en häst, en civil karriär och står i ett helt vanligt inackorderingsstall i Onsala. Där upphör dock av många av likheterna. Tillsammans med sin 11-årige Ludwig tävlar Jennifer nämligen mot den internationella hoppeliten den här helgen. Hon kvalade in till Gothenburg Horse Show genom Lövsta Future Challenge – en satsning som låter unga ryttare tävla om poäng på utvalda kvaltävlingar på 1,45 nivå och uppåt.
- Vi blev trea i Borås 1,50 klass och då började jag våga hoppas på det, säger Jennifer Krogh.

Ludwig och Jennifer känner varandra utan och de har kamperat ihop sedan Ludwig var fem år gammal – då var Jennifer 18 år.
- Han börjar nu bli klar i sin utbildning. Det är en väldigt snäll och enkel häst som blir pigg och taggad i hoppningen, berättar Jennifer.

I år gör ekipaget sin sista säsong som U-25 ekipage. Målet är att de ska komma ut på ytterligare några internationella tävlingar och rida finalen av Folksam Elitallsvenska i Falsterbo.

Jennifers ryttarkarriär började som för många andra på ridskolan – men hon tyckte inte det var särskilt kul. I tio-elva års åldern tog hon upp karriären igen och då blev det bingo. Jennifer fick en egen D-ponny och så småningom tävlade hon på medelsvår nivå.
- Ludwig var sedan min första stora häst och när jag fick honom så hade han gått en meter hoppning.

Ludwig har varit den enda häst Jennifer ridit på under studietiden.
- Jag har fått mycket hjälp av min mamma för att hinna med både honom och studierna, berättar Jennifer.

Idag, med sin civilingenjörsexamen från Chalmers i bagaget arbetar hon med IT-säkerhet på Cryptify AB i Göteborg. Innan arbetsveckan börjar igen på måndag ska Jennifer dock hinna med att utmana eliten.

I fredagens kval till världscuphoppningarna, Prize of Volkswagen, gjorde Jennifer och Ludwig en felfri, snygg ritt och slutade på 14:e plats före bland andra Henrik von Eckermann, Rolf-Göran Bengtsson och Scott Brash. I kväll, lördag, är det dags för Jennifer och Ludwig igen. Då möter de världseliten i den anrika klassen ”Gothenburg Trophy”.

Jennifer Krogh och Ludwig möter världseliten i Gothenburg Trophy ikväll.