Gothenburg Horse Show

Greve vann Gothenburg Trophy efter blixtsnabb omhoppning

Han hade några av världens snabbaste ryttare bakom sig. Willem Greve red för vad tyget höll och tog hem segern i Gothenburg Trophy. Han själv var överraskad över vinsten men enligt sammanställd data var han den ryttare som hade störst chans att vinna.

Willem Greve Highway TN N.O.P
Willem Greve Highway TN N.O.P Kim C Lundin Free for media to use

Gothenburg Trophy är en av helgens mest prestigefyllda klasser där ryttarna gör upp över hinder på 1,55 nivå. Kvällen bjöd på en omhoppning mellan åtta ryttare där holländaren Willem Greve på sin fantastiske hingst Highway TN NOP var ett av de första ekipagen ut.

- Jag var tvungen att sätta press på ryttarna som kom efter mig. Jag tog risker men inte alla risker. Jag hade sett ryttarna före mig som hade nedslag på samma hinder så där valde jag att lägga in ett extra galoppsprång. Jag hade såklart turen på min sida också.

Ryttarna efter Willem gjorde goda försök att vara snabbare men bommar föll och klockan tickade. Peder Fredricson på Alcapone des Camille var närmst.
-Jag är framför allt väldigt nöjd med hur väl min häst hoppade. De första hindren i grundomgången kändes sådär, sedan blev det bättre och bättre och i omhoppningen kändes det riktigt bra. Jag är väldigt glad för hur vi utvecklas tillsammans.

Kim Emmen var sista ryttare ut i omhoppningen. För att hamna på en tredje plats var hon tvungen att vara felfri.
- Jag visste att jag och min häst, Inflame Go, inte är så snabba så jag satsade på att vara felfri, och det gick hem, sa Kim Emmens.

Gothenburg Horse Show har ett samarbete med företaget Equirates som förser ridsporten med data. För tredje kvällen i rad hade de förutspått rätt vinnare.

På söndagseftermiddagen avgörs FEI Longines World Cup i Göteborg. Vem som har störst chans att vinna klassen kommer Equiraitings att presentera vid lunchtid.

EquiRatings Diarmuid Byrne om hur de kan tippa vinnarna tre kvällar i rad.
"Det är en viktad algoritm, så färskare form har större betydelse, men algoritmen går tillbaka genom hästens karriär även när de har tävlingsuppehåll. Från tidigare resultat vet vi att Willem Greves hingst Highway är i form, men även Peder med en ny häst var med där uppe bland kombinationerna med chansen till seger också.

Hästar tenderar att få nya ryttare så vi fokuserar verkligen på hästen därav namnet EquiRating och vi tittar på kvaliteten på prestationerna hästarna gjort.

Vi ser inom sporten varierande kvalitet i startfälten, beroende på var du befinner dig i världen och vem du tävlar mot. Göteborg är ett bra exempel. Det är väldigt svårt att vinna här. Om hästar presterar bra på dessa mycket konkurrenskraftiga tävlingar kommer deras rating att gå upp och bli högre.
I hoppning när du ser till favoriternas vinstchans är den inte särskilt hög.

Och det återspeglar att detta är en av de lättaste sporterna i världen för de bästa utövarna att förlora i. Och det är verkligen en prövning för deras mentala styrka. Det är riktigt svårt för de ryttare som startar tävlingar att veta att de sitter på en av de bästa hästarna i fältet. Men chansen är stor att de inte vinner. Dementala styrka  som det kräver av idrottarna är ett enormt bevis på sportens komplexitet. Equiratings vill föra ut denna förståelse och uppskattning av sporten till världen. För det är vad ekipagen förtjänar, både hästar och människor.”

Fler bilder från klassen

Om Gothenburg Horse Show

Gothenburg Horse Show är en av världens ledande inomhustävlingar i ridsport och är ett evenemang som återkommer årligen. Sedan starten våren 1977 har över 3 miljoner hästälskare besökt evenemanget. Tävlingarna arrangeras av Got Event AB på uppdrag av FEI, det internationella ridsportförbundet, samt Svenska Ridsportförbundet. Vi samarbetar även med hästsportmässan EuroHorse i Svenska Mässan. Gothenburg Horse Show och EuroHorse arrangerar även gemensamt seminariedagen Hästföretagarforum.

2024 års tävlingar genomförs 21-25 februari.

www.gothenburghorseshow.com

Följ Gothenburg Horse Show

Senaste pressmeddelandena från Gothenburg Horse Show

Nylansering av Stiftelsen Göteborg Horse Show’s stipendium!5.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Sedan många år tillbaka har stiftelsen Göteborg Horse Show delat ut ca 300 000 SEK per år i stipendier till elitsatsande juniorer och unga ryttare. Tillsammans med Svenska Ridsportförbundet har stipendiater från ridsportens olika grenar valts ut för att tillsammans dela på summan. Senast stipendiet delades ut var sex av ridsportens grenar representerade bland stipendiaterna; hoppning, dressyr, para-dressyr, fälttävlan, voltige samt sportkörning.