200 miljoner till förskolan jämnar ut skillnader

Förskolorna i Stockholms stad får nu statsbidrag för kvalitetshöjande åtgärder. Nytt för i år är att pengarna viktas starkare utifrån socioekonomiska faktorer så att mest pengar går till ytterstaden. Förskoleborgarrådet Alexandra Mattsson vill ge alla barn i förskolan samma chans.

Förskoleborgarrådet Alexandra Mattsson (V) vill att Stockholm ska bli mer jämlikt. Foto: Maurits Otterloo

Landets kommuner får nu ett statsbidrag via Skolverket för att höja kvaliteten inom förskolan. Den 21 februari fattade kommunstyrelsen i Stockholms stad beslut om hur pengarna ska fördelas. 197 miljoner portioneras ut till förskolorna och 3 miljoner till den centrala förskoleförvaltningen. Nytt för i år är att det rödgröna styret fördelar om en större andel av bidraget för att utjämna socioekonomiska skillnader. Det innebär att Järva och Skärholmen får mest pengar per barn.

– Pengarna går till att jämna ut de skillnader som finns mellan barn i olika områden i Stockholm. Genom förskolan kan vi ge alla barn en bra chans i livet oavsett var och hur de växer upp, säger Alexandra Mattsson (V), förskole-, barn- och fritidsborgarråd i Stockholms stad.

Såväl kommunala som fristående aktörer får ta del av bidraget. Det får användas till att minska barngruppsstorleken samt till att behålla, rekrytera och kompetensutveckla personal.

– Det är jättebra att vi får ökade möjligheter att ta hand om vår ovärderliga personal och börja ta steg för att minska storleken på barngrupperna i förskolan, inte minst i ekonomiskt tuffa tider. Vi i det rödgröna styret har värnat förskolan i Stockholms stad, men regeringen måste ge betydligt mer resurser för att de inte ska låta barnen ta smällen, säger Alexandra Mattsson.

Så fördelas statsbidraget mellan stadsdelarna i Stockholms stad

Stadsdel

Antal kronor per barn

Antal kronor per stadsdel

Järva

Skärholmen

Hässelby-Vällingby

Enskede-Årsta-Vantör

Farsta

Skarpnäck

Hägersten-Älvsjö

Bromma

Södermalm

Norra innerstaden

Kungsholmen

Mer om socioekonomiskt index

Socioekonomiskt index baseras på tre variabler i respektive stadsdel: andel barnfamiljer med låg inkomst, andel barn till föräldrar med enbart förgymnasial utbildning och andel barn utrikes födda eller båda föräldrar utrikes födda. 2024 fördelas 20 procent av statsbidraget till kvalitetshöjande åtgärder inom förskolan till Stockholms stadsdelar på socioekonomiskt index. Motsvarande siffra för 2023 var 10 procent.

Presstjänst Vänsterpartiet Stockholms stad

Tel:0761229107

Presstjänst Vänsterpartiet Stockholms stad

Tel:0761229110

Vänsterpartiet är Stockholms stads tredje största parti med 15,4 procent. Tillsammans med Miljöpartiet och Socialdemokraterna utgör vi det rödgröna styret i Stockholms stad. Vi arbetar tillsammans för ett öppet, jämlikt och klimatsmart Stockholm.