Stapplande prisuppgång på bostäder i februari

Bostadspriserna steg med 1,2 procent i februari i Sverige som helhet. Därmed har priserna stigit bägge de inledande månaderna på året. Lägenhetspriserna steg med 0,9 procent och villapriserna med 1,4 procent. Den underliggande trenden, där bland annat normala säsongseffekter tagits bort, pekar dock liksom i januari på mer eller mindre stillastående priser under februari. Det är alltså för tidigt att peka på ett rejält trendbrott i bostadspriserna efter höstens röda siffror. Detta visar SBAB Booli Housing Price Index (HPI) för februari.

Bostadspriserna steg med 1,2 procent i februari i Sverige som helhet

Bostadspriserna steg med 1,2 procent i februari i Sverige som helhet (se tabell 1). Det var andra månaden i rad med stigande priser. Med beaktande av bland annat säsongspåverkan, indikerar dock den beräknande trenden mer eller mindre stillastående priser (se tabell 2 och diagram 1).

– Även om bostadspriserna nu har stigit två månader i rad – lite mer i januari än i februari – är det för tidigt att prata om ett rejält trendbrott. Med hänsyn tagen till hur bostadspriserna normalt brukar stiga denna period på året och andra tillfälliga effekter, pekar den underliggande trenden både i januari och februari på mer eller mindre stillastående priser, säger Robert Boije, chefsekonom på SBAB.

– Trendskattningar är förvisso osäkra och bör därför tolkas med viss försiktighet, men det finns flera underliggande faktorer som inte talar för en stark uppgång i bostadspriserna. Utbudet är mycket större än normalt, försäljningstiderna är alltjämt fortsatt långa och antalet budgivare är betydligt färre än normalt. Samtidigt finns det nog ett uppdämt behov av att byta bostad. Sammantaget kanske man kan uttrycka det som att vi ser en lite stapplande uppgång i bostadspriserna under årets första två månader, säger Robert Boije.

– De som tidigare varnat för mycket stora prisfall på bostäder och allmän turbulens på bostadsmarknaden vid kraftigt stigande räntor, bland annat Riksbanken, får nu kanske börja tänka om. Om det inte händer något dramatiskt framöver i form av framför allt en stor uppgång i arbetslösheten, pekar siffrorna på att det sammanlagda prisfallet på bostäder från toppen våren 2022 till botten i december 2023, stannade runt 15 procent. Prisnedgången är mindre än prisuppgången på särskilt villor under pandemin, säger Robert Boije.

Lägenhetspriserna steg med 0,9 procent

Lägenhetspriserna steg med 0,9 procent i februari, att jämföra med den stora uppgången på 3,5 procent i januari. Mest steg lägenhetspriserna i Södra Sverige (1,7 %) och Storstockholm (1,2 %). Stormalmö var den enda regionen som uppvisade fallande priser (-0,2 %). Med beaktande av bland annat säsongspåverkan, indikerar trenden svagt fallande priser på lägenheter i februari (se tabell 2 och diagram 2).

– Priserna på bostadsrätter uppvisar en lite kluven bild under årets två månader med först en relativt stor uppgång i januari och sedan en lite mindre uppgång i februari. Justerat för hur priserna brukar stiga denna period på året och andra tillfälliga faktorer pekar den underliggande trenden på svagt fallande lägenhetspriser. Snällt tolkat kanske man ändå kan tala om att trenden pekar mot mer eller mindre stillastående lägenhetspriser, säger Robert Boije.

Villapriserna steg med 1,4 procent i februari

Villapriserna steg med 1,4 procent i februari. Som mest steg de i Norra Sverige (5,2 %) och i Storstockholm (3,0 %). Södra Sverige var den enda regionen som uppvisade fallande priser (-0,8 %). Med beaktande av bland annat säsongspåverkan, indikerar den beräknade trenden svagt fallande priser på villor i februari (se tabell 2 och diagram 3).

– Under februari steg villapriserna mer än lägenhetspriserna efter det omvända förhållandet i januari. Liksom för lägenheter pekar den underliggande trenden, snällt tolkat, på mer eller mindre stillastående priser. Många bostadsrättsföreningar står inför fortsatta stegvisa höjningar av månadsavgifterna till följd av den stora ränteuppgången och vårmånaderna brukar ge ett uppsving i särskilt villapriserna. Detta bör sammantaget tala för att villapriserna utvecklas mer positivt relativt lägenhetspriserna de närmast kommande månaderna, men osvuret är bäst säger Robert Boije.

Samtliga tabeller och diagram hitttar du i bifogat pressmeddelande.

Om SBAB

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och mäklarguiden Hittamäklare är en del av SBAB:s trygga och enkla tjänster för bolån och boendeekonomi utan krångel. Antal bolånekunder uppgår till 287 000 och 602 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 december 2023). Antal medarbetare (FTE) är 948. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, hittamaklare.sefacebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank

”Snart till salu” gynnar mäklare och säljare – på köparnas bekostnad12.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Förmarknaden för bostäder växer när allt fler objekt läggs ut som ”snart till salu”. Enligt en ny undersökning bland landets storstadsmäklare drivs utvecklingen främst av att säljarna vill prova marknaden men endast är beredda att flytta om de får ett riktigt bra bud. Att säljarna kan minimera tiden mellan köp och försäljning uppges vara ytterligare ett skäl. Ett annat att det är ett sätt för mäklarna att knyta till sig osäkra säljare. Vinnarna tycks därmed vara säljare och mäklare. Köpare däremot får jobba hårdare då det krävs en mer aktiv insats nu för att hitta en ny bostad.

Temperaturen kryper uppåt på bostadsmarknaden – men långt kvar till normal vårvärme11.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

SBAB/Booli:s indikator Bomarknadstempen för mars visade fortsatt stigande temperatur på bostadsmarknaden. Liksom i februari drevs temperaturökningen i huvudsak av kortare försäljningstider. Läget är dock sammantaget alltjämt kyligt i Sverige som helhet liksom i alla tre storstadsområdena. Ett fortsatt mycket stort utbud och många återpubliceringar av annonserna gör att den normala vårvärmen på bostadsmarknaden låter vänta på sig. Villamarknaden är något mindre kall än den för lägenheter.

Så ser svenskarnas drömmar om fritidshus ut – skärgård, vatten och året-runt-standard10.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ett lättskött hus nära vattnet som går att utnyttja året runt. Ja, så ser önskelistan ut för fritidshus enligt en ny undersökning från SBAB. Intressant nog finns vissa könsskillnader i prioriteringarna. Män värderar modern standard med diskmaskin och vattentoalett högre än kvinnor, de sätter även högre värde på att huset ligger avskilt och privat. Kvinnorna däremot, prioriterar närheten till sin vanliga bostad och en trädgård, högre än män.

70 procent av mäklarna tror på ökad efterfrågan på bostäder28.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Sveriges storstadsmäklare tror på en starkare efterfrågan på bostäder under årets andra kvartal. Senast optimismen var i närheten av så stor var inför det första kvartalet av 2020, före pandemin. Dessutom tror nästan hälften av mäklarna på stigande bostadspriser vilket är den högsta andelen på tre år, enligt SBAB:s undersökning Mäklarbarometern. De främsta skälen till våryran på bostadsmarknaden är sannolikt ett uppdämt behov av att flytta och en tro på en lägre styrränta.