NTM

NTM satsar på ljudproduktion - köper byrån Online Voices

Dela

NTM breddar produktportföljen och satsar på ljudproduktion. Köpet av ljudbyrån Online Voices är samtidigt ett första steg mot NTM:s långsiktiga mål att bygga ett nätverk av byråer för att stärka den kreativa affären.

Kalle Widelius, vd för Online Voices, och Annie Lidesjö, COO på NTM.
Kalle Widelius, vd för Online Voices, och Annie Lidesjö, COO på NTM. Foto: Caroline Byrmo

Online Voices är en av Europas ledande aktörer inom ljud- och röstproduktion.

- Vi ser en ökad efterfrågan både hos våra prenumeranter och våra annonskunder när det gäller ljudproduktion. Online Voices har precis den kompetens vi söker, säger Annie Lidesjö, COO på NTM. 

Specialiserade på ljud

Online Voices är ett produktionsbolag som arbetar med ljudinspelningar och ljuddesign för TV, webb, podcasts och radio. De har en av världens största röstbanker med över 6000 handplockade proffsröster, som tillsammans representerar 250 olika språk och dialekter.

- Online Voices erfarenhet, kontaktnät och tekniska kompetens inom ljudproduktion kommer att professionalisera sättet vi arbetar med ljud både inom den lokala nyhetsjournalistiken och den innehållsproduktion vi kan erbjuda våra annonskunder, säger Annie Lidesjö.

På Online Voices arbetar idag femton medarbetare, allt ifrån ljudproducenter till projektledare. Företaget har ljudstudios i Stockholm, Linköping, Växjö och Helsingborg. Huvudkontoret finns i Linköping.

- För oss som lokal medieaktör är det en styrka att Online Voices redan är etablerade på flera lokala marknader runt om i landet, säger Annie Lidesjö.

Online Voices grundades av vd:n Kalle Widelius redan 1999. Sedan dess har företaget vuxit och erbjuder nu sina tjänster till kunder över hela världen.

- Att få in NTM som delägare känns både spännande och naturligt. Vi delar samma ambition och professionalism och kommer komplettera varandra väl. Efter 20 år som hyresgäst i Correns lokaler i Linköping har jag på nära håll imponerats av NTM:s affärsmannaskap och digitala omställningsresa, och den vill vi vara med på. Det kommer gynna både våra kunder och anställda, säger Kalle Widelius, vd för Online Voices. 

Första steget mot att bygga nätverk av byråer

Köpet av Online Voices är ett första steg mot att utöka NTM:s nätverk av byråer. Att köpa in sig i fler byråer är ett sätt för NTM att hitta nya kommersiella intäkter och samtidigt satsa ännu mer på den kreativa affären.

- Vi har länge velat bredda vår verksamhet och är öppna för fler uppköp och samarbeten framöver, säger Annie Lidesjö.

NTM:s reklambyrå Fluid erbjuder redan flera tjänster inom design, webb, foto och film.

- Online Voices blir ett perfekt komplement till Fluid. Förutom att båda byråerna erbjuder kreativa och högkvalitativa innehållsproduktioner så kan de också fungera som strategiska medierådgivare. Det, tillsammans med våra starka nyhetskanaler, gör att vi kan erbjuda marknaden en svårslagen helhetslösning, säger Annie Lidesjö.

Andreas Hult, som är vd på Fluid, ser fram emot att få samarbeta med Online Voices.

- Det är en imponerande resa som Online Voices gjort och det känns väldigt inspirerande att få jobba nära dem framöver. Det här vässar NTM:s byråerbjudande ytterligare och ger oss på Fluid spännande möjligheter att utvecklas tillsammans med en branschledande aktör inom ljud. Framför allt är våra kunder vinnarna som nu kommer kunna nyttja ännu mer spetskompetens inom NTM:s byråerbjudande, säger Andreas Hult, vd på Fluid.

Köpet av Online Voices innebär att NTM köper majoriteten av aktierna i bolaget av Kalle Widelius och Malin Annerud. Kalle Widelius fortsätter leda bolaget som vd och är fortsatt delägare.

Kontakter

Bilder

Kalle Widelius, vd för Online Voices, och Annie Lidesjö, COO på NTM, utanför Online Voices lokaler i Stockholm.
Kalle Widelius, vd för Online Voices, och Annie Lidesjö, COO på NTM, utanför Online Voices lokaler i Stockholm.
Ladda ned bild
Kalle Widelius, vd för Online Voices, och Annie Lidesjö, COO på NTM, utanför Online Voices lokaler i Stockholm.
Kalle Widelius, vd för Online Voices, och Annie Lidesjö, COO på NTM, utanför Online Voices lokaler i Stockholm.
Ladda ned bild
Kalle Widelius, vd för Online Voices.
Kalle Widelius, vd för Online Voices.
Ladda ned bild
Annie Lidesjö, COO på NTM.
Annie Lidesjö, COO på NTM.
Ladda ned bild
Kalle Widelius, vd för Online Voices, på Online Voices kontor i Stockholm.
Kalle Widelius, vd för Online Voices, på Online Voices kontor i Stockholm.
Ladda ned bild
Kalle Widelius, vd för Online Voices, i en inspelningsstudio i Online Voices lokaler i Stockholm.
Kalle Widelius, vd för Online Voices, i en inspelningsstudio i Online Voices lokaler i Stockholm.
Ladda ned bild
Kalle Widelius, vd för Online Voices.
Kalle Widelius, vd för Online Voices.
Ladda ned bild

Vår styrka är det lokala!

NTM är en av Sveriges största koncerner för lokal media. Kärnan i verksamheten är det redaktionella arbetet. Vi levererar lokala nyheter varje dag och verkar för det välmående lokala samhället för att skapa en bättre plats att leva och verka i. Med trovärdig nyhetsmedia som grund för hela verksamheten har vi medarbetare, läsare och kunder från Småland till Norrbotten.

NTM är en stiftelseägd koncern. Genom stiftelseformen garanteras oberoende och stabilitet. Företaget har inga kortsiktiga avkastningskrav så vi kan agera långsiktigt med främsta syfte att bedriva publicistisk verksamhet.

Följ NTM

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från NTM

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye