Korta vårdköerna - upphandla mer vård nu!

Västra Götalandsregionen ska vidta omedelbara åtgärder, se över avtal och göra justeringar för att öka andelen upphandlad vård inom ögonsjukvård, ortopedi och gynekologi av externa vårdgivare. Det förslaget lade GrönBlå Samverkan (M, KD, C och L) fram vid onsdagens möte i den operativa hälso- och sjukvårdsnämnden.

- I en tid där vårdköer och långa väntetider är en verklighet för många patienter behöver vi agera. Även om VGRs sjukhus spelar en central roll, behöver vi öka delaktigheten och upphandla mer vård från fristående vårdaktörer. Det är särskilt tydligt inom områden som gynekologi där väldigt många kvinnor i tysthet lider och just nu får vänta alldeles för länge på att få vård, säger Cecilia Andersson (C), regionråd och ledamot i den operativa hälso- och sjukvårdsnämnden.

- God tillgänglighet till hälso- och sjukvård är en av Västra Götalandsregionens absolut viktigaste frågor. Regionens sjukhus har under en rad år haft problem med långa vårdköer trots att betydande ekonomiska resurser har tillförts. Målsättningen måste vara att invånare ska få den vård de behöver inom vårdgarantins tidsgränser. Patienterna ska inte behöva lida i onödan. Därför det högst angeläget att öka andelen externa utförare, säger Stefan Svensson (KD), regionråd och andre vice ordförande i operativa hälso- och sjukvårdsnämnden.

-Samarbetet med externa utförare är en viktig del av arbetet för att förbättra tillgängligheten och öka måluppfyllelsen för vårdgarantin. Det är ett initiativ som fokuserar på att optimera resurserna och minska väntetiderna för att möta vårdbehoven hos våra medborgare. Genom att öka måluppfyllelsen för vårdgarantin kan vi säkerställa att patienter får rätt vård i rätt tid. Alla insatser behövs, och genom samarbete med externa utförare kan vi säkerställa att vi tar till vara på alla tillgängliga resurser till gagn för patienterna, säger Gustaf Josefson (M) regionråd och ledamot i operativa hälso- och sjukvårdsnämnden.

-Tiotusentals patienter väntar i kö på ett första besök eller en operation i Västra Götaland och det är inte acceptabelt. Vi behöver göra mer och därför föreslår vi nu att mer vård ska upphandlas så köerna kan minska. Den bristande tillgängligheten och de långa köerna gör patienterna ännu sjukare. Fler måste få vård snabbare och då måste vi upphandla all tillgänglig produktion så att fler kan bidra till att korta köerna till vård, säger Pär Lundqvist (L), regionråd och ledamot i operativa hälso- och sjukvårdsnämnden.

För mer information, kontakta;

Cecilia Andersson (C), regionråd och ledamot operativa hälso- och sjukvårdsnämnden,  070-862 11 46

Stefan Svensson (KD), regionråd och andre vice ordförande operativa hälso- och sjukvårdsnämnden, 0764-96 27 75

Gustaf Josefson (M), regionråd och ledamot operativa hälso- och sjukvårdsnämnden

Pär Lundqvist (L), regionråd och ledamot operativa hälso- och sjukvårdsnämnden