Transportföretagen

Våra medlemsföretag används som slagträn i Tesla-konflikten

Dela

Tesla-konflikten har nu pågått i snart fyra månader. Verkstäder med kollektivavtal används som slagträ i en konflikt som de varken är inblandade i eller kan påverka. Detta medför svåra konsekvenser för de varslade företagen – men påverkar inte TM Sweden AB (Tesla).

Tesla-konflikten kommer att skriva in sig i historieböckerna som en av de längsta konflikterna i efterkrigstiden. Konsekvenserna för de varslade företagen varierar stort, men verkstäder som reparerar Tesla-bilar tillhör de hårdast drabbade.

-Vi ska komma ihåg att det här handlar om verkstäder som har kollektivavtal, som har gjort allting rätt och som även har investerat i den gröna omställningen. Nu drabbas de inte bara ekonomiskt, blockaden sätter också käppar i hjulet för deras framtidssatsningar, säger Annika Nordin, avdelningschef för arbetsgivarfrågor och juridik på Transportföretagen.

Samtidigt rapporteras i media att endast en tredjedel av de anställda på Tesla deltar i strejken.

-Den svenska rätten till stridsåtgärder är ett vasst vapen som måste användas med omsorg. Det rimliga vore nu att fackförbunden fokuserar sina ansträngningar på åtgärder som direkt påverkar TM Sweden AB och ger övriga företag arbetsfred, säger Annika Nordin.

Sympatiåtgärder får ofta stora och svåröverblickbara konsekvenser för de enskilda företagen. Transportföretagen ger som alltid rådgivning och stöd till de varslade medlemsföretagen när det gäller hur varslet ska tolkas, möjligheterna att begära dispens från facket och hanteringen av konfliktersättning från Svenskt Näringsliv. Till skillnad från varsel under avtalsrörelsen, gäller dock konflikten inte en förhandling mellan något av Transportföretagens förbund och en arbetstagarorganisation. Istället är den grundläggande konflikten mellan IF Metall och TM Sweden AB.

-Vi har löpande kontakt med alla varslade medlemsföretag. Det är frustrerande att de används som slagträ i en konflikt som de själva inte är inblandade i eller kan påverka. Tesla rundar enkelt stridsåtgärderna och använder verkstäder som inte har kollektivavtal, samtidigt som de får stora konsekvenser för de varslade företagen som har kollektivavtal. Så här kan det inte fortsätta.

-Den svenska modellen bygger på att arbetsmarknadens parter når lösningar genom kollektivavtal. Vi ser gärna att även Tesla är en del av detta. Varslen i det här fallet slår tyvärr hårdast mot de företag som faktiskt står upp för den här modellen, avslutar Annika Nordin.

Fakta: Så fungerar sympatiåtgärder

  • En sympatiåtgärd är en ”stridsåtgärd till stöd för en annan lovlig konflikt”. Det betyder att när ett fackförbund har varslat om konflikt, exempelvis för att sätta tryck på ett företag att teckna kollektivavtal, kan andra fackförbund stötta den konflikten genom att också varsla om stridsåtgärder.
  • Facket kan varsla om sympatiåtgärder även när de är bundna av ett kollektivavtal med fredsplikt. Så länge den så kallade primärkonflikten pågår, har de rätt att använda sympatiåtgärder.
  • Fackförbundet väljer ensamt vilka stridsåtgärder de vill varsla om och vilka arbetsplatser som ska omfattas av konflikten. Transportföretagen kan inte påverka varslets utformning, så länge det följer lagens regler om stridsåtgärder.
  • Transportföretagens förbund har inte möjlighet att delta i någon förhandling eller medling med de fackföreningar som har varslat om sympatiåtgärder. Alla förhandlingar och all medling sker mellan parterna i den så kallade primärkonflikten, i det här fallet IF Metall och TM Sweden AB.

Kontakter

Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.

Följ Transportföretagen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen

Stockholms Stad måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 37.5.2024 10:23:50 CEST | Pressmeddelande

Under måndagskvällen klubbades ett införande av Miljözon klass 3, med start 31 december 2024, i Stockholm stads kommunfullmäktige. Detta innebär att enbart elfordon, gasfordon med utsläppsklass Euro 6 och bränslecellsfordon tillåts i området innanför Hamngatan – Sveavägen – Kungsgatan – Birger Jarlsgatan. Och redan nu vill staden utvidga miljözonen. För alla som reser klimatsmart tillsammans i turistbuss innebär det problem – det finns för få fordon som motsvarar kraven på marknaden. Besökare i buss portas i praktiken från centrala Stockholm.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye