Efterlängtat att pensionssystemet ses över

Fackförbundet Vision välkomnar beskedet att Pensionsgruppen ställt sig bakom att utreda nivån för pensionsavgiften samt att se över hur överskott i pensionssystemet kan hanteras.Vision har under lång tid uppmärksammat att pensionssystemet är underfinansierat och krävt att avgiften höjs.

-Det är glädjande att pensionsgruppen ska göra en översyn av både pensionsavgiften och hur överskottet i pensionssystemet ska hanteras, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision. Foto:Johanna Jansson

För många av Visions medlemmar som jobbat inom kvinnodominerade yrken i välfärden är pensionen låg, trots att de jobbat ett helt yrkesliv.

- Det är glädjande att pensionsgruppen ska göra en översyn av både pensionsavgiften och hur överskottet i pensionssystemet ska hanteras. Inkomstpensionerna är idag för alldeles för låga och riskerar bli ännu lägre för framtidens pensionärer. Att höja åldersgränserna i pensionssystemet kan och ska inte vara den enda lösningen. Nu är det dags att titta på andra åtgärder, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

- Att höja pensionsavgiften och tillsätta en gas i pensionssystemet skulle höja inkomstpensionerna och öka betydelsen av att ha arbetat. Efter ett helt yrkesliv ska inkomstpension var tillräckligt stor för att kunna leva på, så är det inte för många idag, säger Veronica Magnusson.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070- 746 21 24.

Våra 212 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO.

Tuff arbetssituation för tandsköterskor i Region Uppsala drabbar patienter22.5.2024 13:54:12 CEST | Pressmeddelande

En ny rapport från fackförbundet Vision visar att tandsköterskor har en särskilt tuff arbetsmiljö jämfört med andra yrkesgrupper. Höga krav, påfrestande arbetsställningar, lågt inflytande över arbetstiden och bristande stöd från chefen leder till en hög sjukfrånvaro. -Tandsköterskor är den yrkesgrupp som har det mest ansträngt på jobbet om man jämför alla Visions medlemsgrupper. Tandsköterskor måste ges större inflytande över sin arbetstid och hur jobbet ska utföras, det är en förutsättning för en högkvalitativ tandvård som gynnar både yrkesutövare och patienter, säger Visions lokala talesperson för folktandvården i Region Uppsala, Leila Mir Moradi

Tuff arbetssituation för tandsköterskor i Folktandvården Sörmland drabbar patienter22.5.2024 13:45:12 CEST | Pressmeddelande

En ny rapport från fackförbundet Vision visar att tandsköterskor har en särskilt tuff arbetsmiljö jämfört med andra yrkesgrupper. Höga krav, påfrestande arbetsställningar, lågt inflytande över arbetstiden och bristande stöd från chefen leder till en hög sjukfrånvaro. -Tandsköterskor är den yrkesgrupp som har det mest ansträngt på jobbet om man jämför alla Visions medlemsgrupper. Tandsköterskor måste ges större inflytande över sin arbetstid och hur jobbet ska utföras, det är en förutsättning för en högkvalitativ tandvård som gynnar både yrkesutövare och patienter, säger Dinitha Lööf, klubbordförande för Vision i Folktandvården Sörmland