UR:s public service-redovisning för 2023 är inlämnad

I dag den 1 mars lämnar UR in Public service-redovisningen 2023 till Kulturdepartementet och granskningsnämnden vid Mediemyndigheten.

Public service-redovisningen görs varje år och redogör för hur UR har uppfyllt villkoren i sändningstillstånd, medelsvillkor samt tillgänglighetsbeslut. Foto: UR

– Vi lämnar in en redovisning som visar på ökad användning av UR:s programutbud, ett högt förtroende bland användarna för programinnehållet och att våra många programsatsningar både för stora som mindre målgrupper har varit lyckade. UR står starkt inför 2024, säger Kalle Sandhammar, vd för UR.

UR har till uppgift att förstärka, bredda och komplettera det andra gör inom utbildningsområdet. Därutöver ska UR tillhandahålla ett utbud av folkbildningsprogram. En roll som ingen annan på den svenska mediemarknaden har. Ett uppdrag som på ett väldigt tydligt vis stärker samhället och skolan, och därmed bidrar till att göra världen bättre.

– I tider av ökad oro och polarisering i samhället utgör public service och UR ett viktigt nav för opartisk information och ökad kunskap. UR har ett unikt kunskapsuppdrag som vilar på utbildning och folkbildning. Genom att förena journalistik och pedagogik skapar UR program som hjälper alla människor i vårt samhälle till ny kunskap. UR:s uppdrag har kanske aldrig varit viktigare, vilket vi ser i att allt fler tar del av programutbudet, säger Kalle Sandhammar, vd för UR.

Med visionen “kunskap för livet” har UR under 2023 nått allt fler med ett kunskapsrikt utbud. Användningen på UR Play har ökat med 11 procent. Även användningen av UR:s publiceringar på externa plattformar ökade under året, sammanlagt med åtta procent varibland UR:s youtubekanaler UR teckenspråk och Hej hej Sverige ökade visningarna med 27 respektive 89 procent. På externa plattformar når UR även de målgrupper som är svåra att nå enbart på de egna plattformarna.

Enligt en attitydundersökning genomförd av Demoskop på uppdrag av UR anser 91 procent av lärarna, den målgrupp som har allra bäst kännedom om UR, att UR:s utbud är trovärdigt, 84 procent att det är relevant och 86 procent att det är användbart. 83 procent av lärarna anser dessutom att det bör ingå i UR:s uppdrag att vara ett stöd till skolan i händelse av samhällskris. En fråga som blivit allt viktigare i ett läge av ökade säkerhetspolitiska spänningar i Sverige och övriga världen.

Ladda ned hela UR:s public service-redovisning på ur.se

Fakta:

Public service-redovisningen görs varje år och redogör för hur UR har uppfyllt villkoren i sändningstillstånd, medelsvillkor samt tillgänglighetsbeslut. Syftet är också att allmänheten, de som betalar public service-avgiften, ska få en bild av verksamheten.

Kalle Sandhammar, vd för UR.
Kalle Sandhammar, vd för UR.