Färre kilometer järnväg för varje svensk – i botten av listan i europeisk jämförelse
Antalet kilometer järnväg per invånare minskade med 14 procent mellan 2005–2021 i Sverige. Befolkningen växte med en miljon under perioden men satsningar på infrastruktur hängde inte med. Stockholm, Skåne och Västra Götaland är bland de regioner i Europa som har haft mest negativ utveckling av järnvägstätheten. Detta visar en ny rapport som COWI sammanställt. Utvecklingen visar på behovet av ett BNP-mål för infrastruktursatsningar.
COWI har jämfört antalet kilometer järnväg i europeiska länder per miljon invånare. Genom att se hur detta mått utvecklats över tid (2005-2021) går det att jämföra satsningar på infrastruktur som gjort i olika länder och regioner. Sverige var under perioden ett av de länder som hade den mest negativa utvecklingen av järnvägstäthet (-14 procent).
− Det visar tydligt hur satsningar på infrastrukturen i Sverige har varit otillräckliga under perioden. Dessutom vet vi att underhållet av befintlig infrastruktur varit bristfällig. Det är en oroande utveckling eftersom vi vet att investeringar i järnväg spelar en viktig roll för vår tillväxt och för att vi ska kunna nå klimat- och hållbarhetsmål, säger Anders Wiktorson, Vd på COWI i Sverige.
Rapporten jämför också utvecklingen av järnvägstäthet på regional nivå. I Skåne är minskningen -17 procent, i Västsverige -19 procent och i Stockholm -24 procent. Stockholmsregionen är på plats 130 av de 134 regioner som jämförts. Endast två svenska län (Västernorrlands och Jämtlands län) ligger i en region där antalet kilometer järnväg per miljon invånare ökat.
Vägnätet
När fordonsflottan elektrifieras, och klimatavtrycket från dessa transporter minskar, kommer våra motorvägar fortsätta spela en viktig roll för Sveriges tillväxt. Sett till utvecklingen av motorvägstäthet står sig Sverige bättre i en europeisk jämförelse. Men motorvägstätheten per capita har minskat med hela 31 procent i Norra Mellansverige (Värmland-, Dalarnas- och Gävleborgs län), vilket är den allra svagaste utvecklingen i jämförelse av 117 europeiska regioner med motorväg. I Stockholmsregionen, som vuxit med en halv miljon invånare under perioden, har motorvägstätheten varit -11 procent, den femte svagaste utvecklingen av alla europeiska regioner i jämförelsen.
Behov av ett BNP-mål för infrastruktur
Under tioårsperioden mellan 2013 och 2022 har Sverige spenderat ungefär 0,7 procent av BNP på infrastruktur. Enligt Konjunkturinstitutet hade den nivån tidigare varit en procent. COWIs rapport visar att Sverige under perioden investerat 170 miljarder kronor mindre på infrastruktur, jämfört med om 1 procent av BNP hade fortsatt gå till underhåll och investeringar i transportinfrastruktur. Som jämförelse spenderades som mest 4 procent av BNP under mitten av 1960-talet. En tid med stora behov av att utveckla Sveriges infrastruktur.
− Regeringen bör överväga ett tydligt mål i form av satsningar på infrastruktur som andel av BNP precis som är fallet med forskning och utveckling och försvaret, säger Anders Wiktorson.
Rapporten "Vart är vi på väg?" finns bifogad längre ner.
Nyckelord
Kontakter
Fabian BengtssonPR & Communication
Presskontakt
Pontus HaagKommunikationschef Sverige
Tel:+46 727 00 67 12pnha@cowi.comBilder
Dokument
Om oss
Tillsammans med kunder, partners och medarbetare skapar vi en framtid där människor och samhällen växer och utvecklas. Det gör vi genom samarbeten där vi skapar hållbara och vackra lösningar som förbättrar livskvaliteten för människor i dag och för kommande generationer.
Vår utgångspunkt är att skaffa oss en djup förståelse för våra kunder, deras ambitioner och utmaningar. Det är vad som kännetecknar oss. Det är så vi skapar långsiktigt värde.
Vi finns huvudsakligen i Skandinavien, Storbritannien, Nordamerika och Indien och har för närvarande 6 900 medarbetare som erbjuder expertis inom teknik, arkitektur, energi och miljö.
Följ COWI
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från COWI
COWI planerar nya VA-ledningar till Marstrand29.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Teknikkonsultbolaget COWI kommer på uppdrag av Kungälvs kommun att projektera nya VA-ledningar som ansluter Marstrand till det centrala ledningsnätet. Uppdraget pågår under två år och är ett av COWIs största VA-uppdrag någonsin.
COWI vinner ramavtal med Västra Götalandsregionen15.2.2024 07:45:00 CET | Pressmeddelande
COWI har efter en upphandling vunnit ett ramavtal med Västra Götalandsregionens fastighetsförvaltning. Avtalet är värt upp till 28 miljoner kronor under tre år och COWI kommer att leverera konsulttjänster inom konstruktion och geotekniska undersökningar till om- och nybyggnationer.
COWI rekryterar avdelningschef från PEAB25.1.2024 07:55:00 CET | Pressmeddelande
Andreas Furenberg kliver den 1 mars in som avdelningschef för Industry & Buildings i region syd och väst på COWI. Han kommer senast från en roll som avdelningschef och teknikchef på PEAB.
COWI hjälper Borealis leda kemiindustrins gröna omställning18.10.2023 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
COWI har skrivit ett nytt ramavtal med Borealis i Stenungsund och ska leverera teknikkonsulttjänster som ska bidra till kemiföretagets gröna omställning under de kommande de tre åren.
Ingenjörsyrkets varumärke måste stärkas – få unga har koll på yrket28.9.2023 09:50:07 CEST | Pressmeddelande
Unga saknar kunskap om ingenjörsutbildningen och har en felaktig bild av ingenjörsyrket. Det visar en undersökning som teknikkonsultbolaget COWI låtit Ungdomsbarometern göra. En stor majoritet av alla som läser naturvetenskaplig inriktning på gymnasiet saknar kunskap om vad en ingenjörsutbildning faktiskt innebär.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum