Var tredje kvinna har missgynnats under föräldraledighet

Var tredje kvinna anser sig på något sätt ha blivit missgynnad av sin arbetsgivare under föräldraledigheten och en av sex har inte ingått i den årliga lönerevisionen, det visar en ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av Unionen.

– Vi har haft ett förbud mot missgynnande av föräldralediga i snart 20 år, men fortfarande är det här något som drabbar tjänstemän, det är inte okej, säger Peter Hellberg, ordförande i Unionen.

– Det är först när löneskillnaderna upptäcks som det går att göra något åt dem. Ett beprövat verktyg för att främja jämställda löner är att årligen följa upp lönerna i en lönekartläggning och analys. Det är ett lagkrav som tyvärr många arbetsgivare fuskar med, säger Peter Hellberg.

– Tyvärr saknar arbetsgivarna incitament för att följa lagen frivilligt, risken att bli upptäckt är liten och påföljderna små. Unionen tycker att Diskrimineringsombudsmannen (DO) i högre utsträckning måste bevaka att företagen gör lönekartläggningar. Vi vill också att lagstiftarna gör bestämmelserna om lönekartläggning så kallat semidispositiva, så att arbetsmarknadens parter kan avtala om arbetet för jämställda löner i våra kollektivavtal, säger Peter Hellberg.

Chefens inställning och distansarbetet viktig för ett föräldravänligt arbetsliv

I undersökningen ”Föräldravänligt arbetsliv” har Unionen med hjälp av Novus även frågat tjänstemän i privat sektor med barn mellan 0–11 år om vad som krävs för ett föräldravänligt arbetsliv.

För att arbetslivet ska fungera med ett vara förälder tycker samtliga tjänstemän, och framför allt kvinnor, att det är avgörande att chefer har förståelse för och en positiv inställning till föräldraskap och arbetsliv.

– Chefens inställning är uppenbart bland det viktigaste för att medarbetarna ska uppleva att arbetsplatsen är föräldravänlig, säger Peter Hellberg.

Att ha inflytande över arbetstiden och att ha möjlighet att jobba på distans är andra faktorer som skattas högt i undersökningen för att få ihop livspusslet.

– Från tidigare undersökningar vet vi också att framför allt kvinnor upplever en otillräcklighet som såväl förälder som tjänsteman i skärningen mellan hem och arbete medan män har ett mer okomplicerat förhållande till att jobba hemma och ser det som enkelt och flexibelt, kommenterar Peter Hellberg.

– Därför måste vi fortsätta att arbeta aktivt mot diskriminering och mot missgynnande av föräldralediga parallellt med att vi arbetar mot förlegade normer om vad kvinnor och män förväntas ha för roller i föräldraskapet, avslutar Peter Hellberg.

Fakta: Unionens undersökning om föräldravänligt arbetsliv

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Unionen. Syftet med undersökningen är att ta reda på hur tjänstemän i privat sektor med barn i åldern 0–11 år upplever arbetslivet utifrån ett föräldraperspektiv. Fältperiod 15 december 2023 – 8 januari 2024. 1005 intervjuer genomfördes. Deltagarfrekvens 61 procent.

Unionen är Sveriges största fackförbund med över 700 000 medlemmar på 88 000 arbetsplatser. Vi är 27 000 förtroendevalda på drygt 15 000 arbetsplatser. Unionen finns för tjänstemän på den privata arbetsmarknaden och du hittar oss i allt från stora internationella koncerner till små familjeföretag, ensamföretag, organisationer och föreningar. Tillsammans är vi i Unionen den ledande kraften som skapar framgång, trygghet och glädje i arbetslivet.

Unionen press svarar på medias frågor om Unionen. Vi förmedlar kontakter till våra förtroendevalda och experter inom bland annat arbetsmiljö, kompetensutveckling, utmaningar i tjänstemännens arbetsliv, lön och jämställdhet.

Välkommen att kontakta oss!

Unionen om budgeten: satsningar för att stärka svensk konkurrenskraft och kompetens saknas15.4.2024 11:35:00 CEST | Pressmeddelande

Regeringen presenterar flera nödvändiga satsningar på vård, skola och rättsväsendet, men satsningar för att komma till rätta med kompetensgapet på arbetsmarknaden saknas. Unionen hade velat se satsningar på CSN och Försäkringskassan för att hantera omställningsstudiestödet - och pengar till högskolor och universitet för att utveckla kursutbudet för yrkesverksamma.

Svenskt Näringsliv, Unionen, Ledarna, Sveriges Ingenjörer och PTK presenterar förslag till uppdaterad ägarstyrning av Alecta10.4.2024 17:08:44 CEST | Pressmeddelande

Svenskt Näringsliv, Unionen, Sveriges Ingenjörer, Ledarna och Förhandlings- och samverkansrådet PTK har genomfört en översyn av ägarstyrningen av Alecta. Detta i syfte att långsiktigt stärka Alecta genom mer strukturerade processer, ökad transparens och större förutsägbarhet i ägarstyrningen. Mot bakgrund av denna översyn lämnas nu ett antal förslag på förändringar för Alectas överstyrelse att besluta om på nästkommande ordinarie överstyrelsemöte, den 25 april.

Unionens nya rapport Arbetsmiljöbarometern 2023: Stressen bland privatanställda tjänstemän minskar alldeles för långsamt27.3.2024 08:32:22 CET | Pressmeddelande

I dagens Sverige är den arbetsrelaterade pressen och stressen för privatanställda tjänstemän en oroande realitet som inte minskar tillräckligt snabbt. Unionen lanserar idag en ny rapport, Arbetsmiljöbarometern 2023, som fokuserar på att belysa utmaningarna och behoven för en riskfri och god arbetsmiljö för privatanställda tjänstemän.