Sofia Stenström får Aftonbladets litteraturpris
Författaren Sofia Stenström tilldelas Aftonbladets litteraturpris 2023 för sin roman ”Tomt bo”. ”Sofia Stenström skriver med skärpa och humor om kärleken till ett barn, och hur nära den kan ligga galenskapen. I ’Tomt bo’ får hon läsaren att se en allt mer skruvad verklighet ur moderns perspektiv. Det är en stor bedrift”, säger Aftonbladets kulturchef Karin Pettersson.
Aftonbladets litteraturpris har delats ut årligen sedan 1957 och ges ”på exklusivt konstnärliga grunder till någon svensk diktare som ännu befinner sig i skapande utveckling”. Bland de tidigare vinnarna återfinns exempelvis Tomas Tranströmer, Beate Grimsrud, Steve Sem-Sandberg och Sara Stridsberg.
I år går priset, som vid sidan om själva utmärkelsen utgörs av 50 000 kronor, till Sofia Stenström.
Hon är född 1978 och debuterade 2005 med diktsamlingen ”Venus Vanish”. 2007 kom hennes andra diktsamling, ”Klockan ciao”, innan hon 13 år senare, 2020, romandebuterade med ”Magic Love Pixie”. Den senaste, ”Tomt bo”, utkom i mars förra året.
Juryns motivering:
Det finns många romaner om den galna modern, hon som kontrollerar och kväver. Men få är skrivna ur moderns perspektiv, få berättar att också i hennes klängiga och ibland aggressiva ömhet finns det en logik. Årets pristagare har en alldeles särskild blick för den kärlek som får spärrarna att släppa. I ”Tomt bo” framstår föräldraskapet som en skrämmande, surrealistisk labyrint, samtidigt som romanen är fast förankrad i en vardag som författaren skildrar med stor precision och humor. Aftonbladets litteraturpris 2023 tilldelas Sofia Stenström.
Läs Karin Petterssons intervju med Sofia Stenström här: Sofia Stenström tilldelas Aftonbladets litteraturpris
Juryn som utsett 2023 års mottagare består av Anna Andersson, Jack Hildén, Rasmus Landström, Karin Pettersson, Lidija Praizovic och Sinziana Ravini.
Prissumman är 50 000 kronor.
De senaste tio årens vinnare:
2014 Ida Linde
2015 Jila Mossaed
2016 Eija Hetekivi Olsson
2017 Tove Folkesson
2018 Sami Said
2019 Lina Wolff
2020 Axel Lindén
2021 Andreas Lundberg
2022 Ia Genberg
2023 Sofia Stenström
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karin Pettersson, kulturchef, Aftonbladet. E-post: karin.pettersson@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum