Johan Welén ny chef för prenumerationsaffären i Sverige
Johan Welén blir ny chef för Schibsteds prenumerationsaffär i Sverige. Han får en strategisk roll i skapandet av den nya mediekoncernen Schibsted Media och ett tydligt uppdrag – att bygga nya prenumerationstjänster, öka användarintäkterna och bidra till att stärka koncernens position i Sverige. Johan Welén kommer närmast från rollen som global kundchef i Storytel.

Schibsted är inne i ett intensivt arbete att bygga en stark nordisk mediekoncern, Schibsted Media, med starka tillväxtambitioner, inte minst i Sverige. Nu rekryteras Johan Welén till den viktiga rollen som chef för koncernens prenumerationsaffär i Sverige.
– Johan Welén har en spännande bakgrund som passar perfekt i den nya mediekoncern vi nu jobbar med att ta fram. Dels har han erfarenheter från att jobba med både ljud och streaming, dels har han väldigt tung och viktig kompetens när det gäller att arbeta med prenumerationer och att leda organisationer. Jag är väldigt glad att Johan går in i rollen som chef för vårt Subscription Sweden-team, säger Tor Jacobsen, SVP Product & Consumer i Schibsted News Media.
Johan Welén har de senaste tio åren framför allt arbetat med prenumerationer och abonnemang i flera olika roller, både med ljudböcker och inom linjär och strömmad tv. Han kommer senast från rollen som global kundchef på Storytel, där han bland annat också varit interim CMO. Innan Storytel arbetade han på Canal Digital.
– Jag ser fram emot att jobba nära de etablerade och starka varumärken som redan nu finns i Schibsted. Jag ser också fram emot att verka i en mogen bransch som vuxit kraftigt digitalt under de senaste åren. Schibsteds mediehus har stor potential att fortsätta tillväxtresan genom utveckling av koncept, produkt och kunderbjudanden och förhoppningsvis kan jag bidra med lärdomar från mina tidigare branscher, inte minst när det gäller att fortsätta växa kundbasen och ta marknadsandelar, säger Johan Welén.
Han ser också fram emot att bidra i bygget av den nya mediekoncernen Schibsted Media, och de starka ambitioner som den nya mediekoncernen har när det gäller att växa på den svenska marknaden.
– Jag har en stark tro på att Schibsted Medias kombination av det skrivna ordet, ljud och video passar nuvarande och framtida konsumtionsmönster av media. Det innebär en gedigen möjlighet att växa den digitala affären framöver, säger Johan Welén.
Johan Welén tillträder tjänsten den 8 april.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comRethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.
Schibsted
Kungsbron 13
111 64 Stockholm
08 - 725 25 00
https://www.schibsted.com
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum