IKEA stärker sitt B2B-erbjudande med MITTZON - kontorsmöbler utformade för den hybrida arbetsplatsen

MITTZON kontorsmöbler är inspirerade av hur vi arbetar idag och är utvecklade för att skapa utrymmen som möjliggör olika aktiviteter på arbetsplatsen och en optimerad kontorsupplevelse.

Med MITTZON bygger IKEA vidare på sin expertis inom heminredning för att hjälpa företag att skapa sin hemmabas. Det är det största systemet för kontorsmöbler som IKEA har utvecklat och finns tillgängligt från och med april 2024 i varuhus och redan nu via IKEA.se.

Ökningen av hybridarbete har förändrat det fysiska kontorets roll från en statisk plats, till ett utrymme där varje dag ser annorlunda ut. Därför är flexibilitet den viktigaste komponenten för att möta de förändrade behoven. Dessutom måste kontoren idag konkurrera med bekvämligheten att arbeta hemifrån för att fortsätta locka tillbaka medarbetare. IKEA antog utmaningen att ta fram ett sortiment som uppfyller dessa nya behov och resultatet är MITTZON. Systemet hjälper företag att skapa en helt ergonomisk mötesplats som anpassar sig till olika människor, arbetspreferenser och aktiviteter.

– På IKEA är vår vision att skapa ett bättre liv för de många människorna, och det inkluderar deras liv på jobbet, där en stor del av deras tid tillbringas. Med MITTZON var vårt mål att bygga vidare på det löftet och utveckla ett system som kan lägga grunden för en riktigt flexibel, bekväm och hälsosam miljö, där alla kan hitta en lämplig plats att arbeta från, och känna sig motiverade och inspirerade, säger Philip Dilé, Product Design Developer på IKEA of Sweden.

MITTZON systemet har utvecklats med flexibilitet i fokus. Systemet består av åtskilliga produkter som tillsammans stödjer olika miljöer på kontoret. Från informella, korta möten till mer strukturerade samarbetsaktiviteter och individuellt, fokuserat arbete. Dessutom har flera av produkterna från MITTZON hjul eller är designade för att flyttas och skapa improviserade arbetsytor, privata områden samt kan vikas och staplas när de inte används.

Design förankrad i holistisk ergonomi

MITTZON systemet har utformats för att stödja en helt ergonomisk miljö där välbefinnande för kropp, själ och sinne beaktas och prioriteras.

Akustik

Akustiken var en viktig faktor i utvecklingen av MITTZON, eftersom ljud på arbetsplatsen kan ha en betydande effekt på fokus och välbefinnande. MITTZON akustikskärmar, de första akustikprodukterna av hög nivå som IKEA har utvecklat, absorberar och blockerar inte bara ljud utan förhindrar också visuella distraktioner och ger den avskildhet som behövs för att arbeta fokuserat.

Biofilisk design

Biofilisk design innebär att man använder former, färger och material som påminner om naturen i inomhusmiljöer, är en annan aspekt av ergonomi som har väglett utvecklingen av MITTZON. Biofilisk design har visat sig främja välbefinnande genom att minska stress och öka produktiviteten. Därför lånar MITTZON systemet naturliga element från det skandinaviska landskapet, som sandmönster och träytor, för att skapa en avkopplande och inspirerande miljö.

Innovation och hållbarhet

IKEA undersökte möjligheten att fylla MITTZON akustikskärmar med träfiber, ett material som normalt används för isolering vid byggnation. Fyllningen, som består av mer än 90 procent trä och är återvinningsbar, testades och visade sig effektivt för att absorbera och blockera ljud och införlivades slutligen i produkten.

MITTZON familjen är designad för att vara hållbar och långlivad, i linje med IKEA åtagandet att utveckla produkter för att vara cirkulära och med ett mindre miljömässigt fotavtryck. Förutom att ha ett tidlöst utseende är produkterna från MITTZON modulära och kan demonteras och återmonteras, renoveras och repareras för att möjliggöra många års användning. Dessutom är systemet byggt med högkvalitativa material som tål slitage, till exempel träfanér som tål blekning och som används på skrivbord och konferensbordsskivor, och höghållfast stål som används i vissa av skrivborden. MITTZON omfattas också av en 10-årsgaranti.

Förutom att erbjuda produkter som MITTZON har IKEA i över 40 år hjälpt företagskunder med deras möbler och inredningsbehov, senast genom IKEA för företag.

Läs mer om IKEA för företag  på IKEA.se.

Systemet MITTZON kommer att finnas tillgängligt från och med april 2024 i varuhus men redan nu via IKEA.se. Fler produkter kommer att läggas till i utbudet under 2025.

Allt om MITTZON på IKEA.se.

Nedladdningsbara bilder: Bildbank

Bild på kontorsmiljö
Med MITTZON vill IKEA möta det moderna arbetslivet.
Bild på skrivbord med skärm och dator
MITTZON systemet har utvecklats med flexibilitet i fokus.
I MITTZON akustikskärmar använder IKEA för första gången träfiber som består av mer än 90 procent trä.
MITTZON systemet har utvecklats med flexibilitet i fokus.
MITTZON systemet lånar naturliga element från det skandinaviska landskapet, som sandmönster och träytor, för att skapa en avkopplande och inspirerande miljö.
MITTZON systemet har utvecklats med flexibilitet i fokus.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 163 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.