Jenny Högström får Axel Liffner-stipendiet
Aftonbladet kulturs Axel Liffner-stipendium tilldelas i år Jenny Högström, kritiker och redaktör på Göteborgs-Posten. I juryns motivering beskrivs hur hon ”skriver så det viner om formuleringarna men samtidigt har ett absolut gehör för skönlitteraturen”.
Axel Liffner-stipendiet har delats ut årligen sedan 1984, då det instiftades i och med att Aftonbladets kulturredaktör Axel Liffner gick i pension. Han blev då också den förste att tilldelas stipendiet. Bland tidigare vinnare återfinns exempelvis Joakim Pirinen, Anita Goldman, Olof Åkerlund, Nina Björk – och senast Valerie Kyeyune Backström.
Årets stipendiat, Jenny Högström, är 49 år, bor på Hisingen i Göteborg och arbetar sedan ett år tillbaka som idé- och kritikredaktör för Göteborgs-Postens kultursida. Innan hon blev redaktör i Göteborgs-Posten var hon verksam som kritiker bland annat för Aftonbladets kultursida.
I en intervju berättar hon vad det är hon längtar efter när hon tar sig an ett verk.
– Oavsett vad jag läser söker jag efter upplevelserna som knockar mig. Man vill ju inte leva obedövad i den här världen, säger Jenny Högström.
Juryns motivering:
En kulturskribent måste ibland elda under sin vrede för att inte bli blasé. Årets Liffnerpristagare skriver så det viner om formuleringarna men har samtidigt ett absolut gehör för skönlitteraturen. Med henne har Göteborgs-Posten tillskansat sig en spränglärd rabulist och en slugger till skönande. Axel Liffner-stipendiet för 2023 tilldelas Jenny Högström.
Läs Rasmus Landströms intervju med Jenny Högström här:
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/RGJEOA
Axel Liffner-stipendiet delas årligen ut av Aftonbladets kulturredaktion till en kulturjournalist som i sin verksamhet kombinerar djup kunskap om konst och kultur med ett lyhört sinne för kulturjournalistikens språk och uttrycksmedel. Stipendiet är på 30 000 kronor.
De senaste tio årens vinnare:
2014 – Gabriel Byström
2015 – Nina Björk
2016 – Jan Guillou
2017 – Fredrik Sjöberg
2018 – Susanne Ljung
2019 – Johan Croneman
2020 – Olof Åkerlund
2021 – Rebecka Kärde
2022 – Valerie Kyeyune Backström
2023 – Jenny Högström
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karin Pettersson, kulturchef, Aftonbladet. E-post: karin.pettersson@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comRethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum