Pressinbjudan: Årsmöte för Ett enat Bohuslän 8 mars

På fredag den 8 mars är det dags för årsmöte inom Ett enat Bohuslän, en samverkan mellan kommuner, turistorganisationer och besöksnäringsföretag.  På Ulkeröds Gård i Hedekas träffas kommunstyrelseordföranden, oppositionsråd, kommunchefer och turistchefer från samtliga kommuner i Bohuslän samt representanter för besöksnäringen och Turistrådet Västsverige. Media hälsas välkomna under hela eller delar av mötet.

Sedan 2014 samverkar Bohusläns kommuner och besöksnäringens aktörer. Denna samverkan går under namnet ”Ett enat Bohuslän” och innebär ett nära samarbete mellan offentlig och privat sektor för att stärka den bohuslänska besöksnäringen.  Hållbarhets- och gästupplevelseperspektivet genomsyrar alla insatser. I år firar samarbetet 10 år.

Årsmötet för Ett enat Bohuslän hålls varje år i en bohuslänsk kommun. Denna gång är det Munkedals kommun och Ulkeröds Gård som står för värdskapet. Mötet leds av ordföranden för Ett enat Bohuslän, Miguel Odhner kommunstyrelsens ordförande i Kungälv.

Med på länk finns Madeleine Jonsson (mp), ordförande i Miljö- och regionutvecklingsnämnden inom Västra Götalandsregionen samt Tobias Andersson, (sd), ordförande i riksdagens näringsutskott.

Praktisk information

Plats: Ulkeröds Gård, Hedekas (vägbeskrivning)

Tid för intervjuer: Antingen 9-9.30 eller 12.30 – 13.00. Önskar man att närvara under själva mötet går det också bra.

Föranmälan och eller önskemål kring intervjuförfrågningar: Johan Wetterberg, kommunikatör/pressansvarig Turistrådet Västsverige på johan.wetterberg@vastsverige.com.

Agenda för årsmötet (PDF)

Webbplats: Ett enat Bohuslän

Turistrådet Västsverige är Västra Götalandsregionens helägda bolag för besöksnäringsfrågor. Genom vår verksamhet bidrar vi till en hållbar utveckling av den västsvenska besöksnäringen i samverkan med företag, kommuner och lokala turistorganisationer - allt i syfte att marknadsföra destinationen Västsverige. Turistrådet Västsverige driver också vastsverige.com, den officiella webbplatsen för information om det turistiska utbudet i Västsverige.

Ljuskonstsuccén på Smögen förlänger turistsäsongen5.9.2023 14:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 7-10 september är det återigen dags för ljuskonstfestivalen Island of Light att lysa upp omgivningarna på Smögen. I år kommer 14 av världens främsta ljuskonstnärer, däribland svenske Jacob Felländer, att presentera sina ljusverk, som på ett naturligt sätt bäddas in i den unika miljön. Evenemanget har sedan starten 2018 lockat tiotusentals besökare varje år– något som gynnar den lokala besöksnäringen.