Uppvidinge och Jokkmokk – här är kommunerna med störst och minst inkomstskillnader mellan kvinnor och män

Kristina Wicksell Bukhari och Vilgot Österlund, Arena Idé

- Det skiljer nästan 20 procentenheter mellan kommunerna med störst och minst inkomstskillnader. Om Uppvidinge och andra kommuner med stora inkomstskillnader skulle lyckas minska gapet till samma nivå som Jokkmokk skulle det innebära en ökning i kvinnors medianinkomst på över 50 000 kronor per år. Det skulle göra stor skillnad för de enskilda individerna och även påverka de nationella siffrorna, säger Vilgot Österlund, statistiker på Arena Idé.

Inkomstgapet har flera orsaker; sysselsättningsgrad, uttag av föräldrapenning, sjukskrivningstal och löneskillnader som i sin tur påverkar pensionerna. I kommuner där det är en högre andel män än kvinnor som förvärvsarbetar är inkomstskillnaderna större. Generellt är inkomstskillnaderna mellan män och kvinnor också större i kommuner där inkomstspridningen är stor bland hela befolkningen.

På nationell nivå minskar inkomstskillnaderna för varje år, men om utvecklingen fortsätter i samma takt framåt kommer inkomstgapet försvinna först om ungefär 100 år. Det är alldeles för långsamt, menar Vilgot Österlund och Kristina Wicksell Bukhari.

- Att det fortfarande är så stora inkomstskillnader i Sverige är ett misslyckande för hela samhället. Kvinnors inkomster begränsar vår handlingsfrihet och kan i värsta fall leda till att man stannar kvar med en våldsam eller kontrollerande man, säger Kristina Wicksell Bukhari, kommunikationsstrateg på Arena Idé.

Rapporten Inkomstgapet släpps av tankesmedjan Arena Idé i samband med den internationella kvinnodagen. Förutom en rankning av Sveriges 290 kommuner presenteras lösningsförslag på de stora inkomstskillnaderna.

- Politikerna behöver göra upp med lönediskrimineringen, motverka otrygga anställningsformer och att ta ett helhetsgrepp om såväl pensionssystemet som föräldraförsäkringen, säger Kristina Wicksell Bukhari.

Kristina Wicksell Bukhari
Vilgot Österlund
Inkomstgapet tabell 1

Om tankesmedjan Arena Idé

Om statistiken

Sammanställningen är gjord utifrån Statistiska centralbyråns statistik över sammanräknad förvärvsinkomst vilket inkluderar exempelvis lön, pension, sjukpenning, föräldrapenning och a-kassa. Det som inte syns i statistiken är kapitalinkomster som till exempel ränteintäkter och aktieutdelningar. I de kommuner där inkomstskillnaderna är störst har kvinnor en medianinkomst som är strax under 68 procent av männens. I kommuner där inkomstskillnaderna är minst ligger kvinnornas medianinkomst på cirka 84 procent av männens inkomst.

Ny rapport kartlägger rätten till sympatiåtgärder15.2.2024 10:00:50 CET | Pressmeddelande

I samband med IF Metalls strejk mot Tesla har röster höjts om att rätten till sympatiåtgärder måste inskränkas. De som kräver detta hänvisar ofta till de nordiska länderna, utan att konkretisera vad som egentligen gäller där. Därför har tankesmedjan Arena Idé gått igenom regelverket kring sympatiåtgärder i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland. I rapporten “Sympatiåtgärder – en jämförande analys av reglerna i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland” som släpps idag gör rapportförfattaren Erik Grahn, doktorand i arbetsrätt vid Uppsala universitet och tidigare jurist vid LO-TCO rättsskydd, dessutom en juridisk bedömning av huruvida tre typer av sympatiåtgärder som förekommit under Tesla-strejken skulle vara tillåtna i dessa länder.