Juniorlandslaget laddar inför JEM med träningsläger i helgen

Junior-EM i bowling närmar sig med stormsteg. I helgen förbereder sig juniorlandslaget inför mästerskapet med ett träningsläger i Lindesberg.
– Det känns bra att vi får en lägerhelg tillsammans, säger förbundskapten Robert Andersson.

Carl Eklund och juniorlandslaget laddar inför JEM med ett träningsläger i Lindesberg i helgen. Foto: Janne Höglund

Vid junior-EM i Wien 2023 tog Sverige 13 medaljer vilket var tangerat medaljrekord för blågult i JEM-sammanhang. Sex av åtta spelare i årets lag var med då också och nu är det snart dags att jaga nya medaljer. Junior-EM 2024 spelas den 25-31 mars i Helsingfors och i helgen laddar det svenska juniorlandslaget med ett förberedelseläger i Lindesberg. Laget samlas ikväll och imorgon väntar två bowlingpass. Det blir ett tretimmarspass och ett tvåtimmarspass under lördagen. På söndag är det uppdelat då tjejerna kör ett gemensamt pass och killarna ett pass tillsammans. Tjejerna spelar även Merci Ladies Open i helgen och för dem som går vidare så blir det finalspel på söndag.
– På träningarna blir det bland annat fokus på spärrspel. Det är viktigt att få till den raka svinglinjen i förhållande till den tänka spellinjen. Sedan blir det även en del träningstävling under lördagen. Vi kommer också snacka en del kring material så att alla är trygga med de klot som de tänkt ta med sig till Helsingfors, säger Robert Andersson.

Vid sidan av träningen blir det teambuilding där laget kommer diskutera kring den gemensamma värdegrunden.
– Det är bra att gå igenom olika scenarier som kan ske under mästerskapet så att alla är med på vad som gäller.

Robert Andersson tycker att laget är i god fas och att de har haft en fin tävlingsuppbyggnad inför junior-EM.
– Jag är nöjd med mängden tävlingar som de har spelat med bland annat barometerfinalen i Swedish Youth Tour, AIK Ladies och Stureby Open.

Laget som representerar Sverige i junior-EM

Elin Bergqvist, 16 år, Spader Dam -1 JEM tidigare 2023, 2 guld.
Elissa Mehmet, 16 år, BK Mix Eslöv, 1 JEM tidigare 2023, 1 guld, 2 silver, 2 brons.
Lova Nilsson, 15 år, BS Hässle - debutant.
Kajsa Samuelsson, 17 år, Team X-Calibur BK - 2 JEM tidigare 2022, 2023, 1 guld, 3 silver.

Carl Eklund, 18 år, IKW/Köping BK - 3 JEM tidigare 2021, 2022, 2023 - 2 guld, 5 silver, 2 brons.
Albin Gullstrand, 18 år, Team Pergamon BC - debutant.
Robin Noberg, 18 år, Stureby BK - 2 JEM tidigare 2022, 2023. 5 silver, 1 brons.
Emil Svensson, 17 år, BK Tegnér Säffle - 1 JEM tidigare 2023. 1 guld, 1 silver.

Förbundskapten: Robert Andersson
Assisterande coacher: Amanda Andersson och Robin Skans