Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa
Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.
Redan i förra årets upplaga av Payments in the Nordics gick det att se en förändring gällande hur konsumenter föredrar att betala i fysisk butik. Då uppgav var fjärde svensk att de kände frustration om det krävdes personlig interaktion vid betalning. Årets resultat visar att andelen som föredrar att betala interaktionsfritt snabbt ökar. Varannan konsument (49 procent) vill helst använda någon typ av självbetjäning, ”scan and pay” vid betaltillfället. Något som kan komma att påverka fysisk handel där många fortfarande saknar alternativ till den traditionella kassan.
– Scan and pay efterfrågas av allt fler. Det som tidigare pratades om som en övergående trend är numera det betalsätt som hälften av svenskarna föredrar. Fysisk handel står idag inför utmaningen att möta detta snabbväxande behov. Samtidigt som andelen som vill betala med självscanning fördubblats på ett år har butikerna inte ställt om i samma takt. Här finns därför stor potential – aktörer som adderar betalsättet kommer sannolikt vinna både marknadsandelar och nöjdare kunder. Framförallt inom de butikssegment där självscanning fortfarande är relativt ovanligt, säger Magdalena Caesar, Affärsområdeschef för betallösningar på Svea Bank.
Självscanning på frammarsch i hela Norden – inte minst bland unga
Det är inte bara svenskar som söker smidigare betallösningar i butiker. Även om Sveriges konsumenter är mest benägna att nyttja interaktionsfria betalsätt så ligger resten av Norden tätt efter. Totalt uppger 39 procent av nordiska konsumenter att de föredrar någon typ av självscanningskassa när de slutför sina köp. Bland unga är denna preferens ännu starkare. Varannan respondent i åldrarna 18–29 år föredrar att betala via någon typ av självbetjäning.
– En vanlig missuppfattning är att scan and pay-lösningar skulle innebära minskad service för konsumenten. Men faktum är att vår data tyder på att företag som har implementerat scan and pay har sett en ökning av den övergripande kundnöjdheten. Personalen frigörs och kan i stället ge personlig service under hela shoppingresan, säger Magdalena Caesar.
Ladda ner och läs rapporten här.
Om rapporten
Rapporten Payments in the Nordics är en rapportserie som lanserades av Svea Bank år 2022 och utforskar det nordiska betalningslandskapet. Rapporten bygger på en konsumentundersökning genomförd i oktober 2023, bland 1 000 konsumenter i Sverige, Danmark, Norge respektive Finland, alltså 4000 respondenter totalt. Undersökningen är statistiskt säkerställd och representativ på riksnivå. I undersökningen ställdes frågor om behov, beteenden och attityder kopplade till betalningar. Årets rapport ges ut i två delar och är framtagen i samarbete med HUI Research.
Om Sveas betallösningar
Sveas betallösningar används av 15 000 e-handlare i Norden med 7,5 miljoner betalande kunder. Erbjudandet består av betallösningar för e-handel och fysisk butik där Svea möter konsumenternas förväntningar på en smidig kundupplevelse och handlarnas behov av hög konvertering. Affärsområdet är en del av Svea Bank AB. Läs mer på svea.com.
Nyckelord
Kontakter
Emma LindgrenHead of PR och expert på digital konsumtion
Tel:070-215 04 15emma.lindgren@svea.comBilder
Dokument
Länkar
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Black Friday-perioden ökar i omsättning – men färre rabatter präglar rean30.11.2024 09:53:38 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen under hela Black Friday-perioden ökar i år, medan omsättningen för Black Friday som enskild dag sjunker. Samtidigt rabatterades färre produkter under rean. Det konstateras när Prisjakt och Svea Bank summerar Sveriges största shoppinghögtid.
2 av 5 e-handlare avstår från Black Friday – dålig lönsamhet är främsta skälet28.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Black Friday har blivit en riktig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Svea Banks senaste undersökning E-handelsläget. Den visar att det är fler e-handlare som avstår (40 %) från Black Friday än som kommer att delta (35 %). Och den främsta orsaken är för att det inte är lönsamt (41 %). Samtidigt uppger 35 procent av e-handlarna att de väljer bort Black Friday av hållbarhetsskäl.
Svea presenterar E-handelsläget – en djupdykning i svensk e-handel26.11.2024 14:45:46 CET | Pressmeddelande
Nu presenterar Svea Bank rapporten E-handelsläget som varje kvartal analyserar tillståndet inom svensk e-handel. Rapporten bygger på insikter från svenska e-handelsföretag och belyser tillväxt, lönsamhet och framtidstro i branschen. För årets tredje kvartal är förväntningarna inför Black Friday i fokus.
Svea Bank överklagar kammarrättens dom15.11.2024 10:34:53 CET | Pressmeddelande
Svea Bank har lämnat in en överklagan av kammarrättens dom kring kreditprövning av blancolån till konsumenter. Svea menar att det är viktigt med Högsta förvaltningsdomstolens klargörande i en fråga där kammarrätten har en annan syn än förvaltningsrätten.
Ny undersökning visar: Nu ratar företagen AI inom kundtjänst6.11.2024 07:35:00 CET | Pressmeddelande
När AI-användningen ökar bland svenska företag finns det ett område där trenden går åt motsatt håll. I Svea Banks senaste undersökning visar det sig att andelen som använder AI inom kundtjänst minskat med två tredjedelar bara under det senaste året – från 30 till 11 procent. En fjärdedel av företagen menar bland annat att AI kan uppfattas som opersonligt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum