148 nya lägenheter i Familjebostäders femte Stockholmshus

I kvarteret Lådkameran i Bandhagen bygger Familjebostäder fyra lamellhus med totalt 148 lägenheter. Projektet är Familjebostäders femte Stockholmshus, ett koncept som tagits fram för att uppnå en snabbare bostadsproduktion. De första hyresgästerna flyttade in i februari.

Marcus är en av 148 hyresgäster som flyttar in i de nybyggda Stockholmshusen i Bandhagen. Foto: Fredrik Hjerling

De nya bostäderna i kvarteret Lådkameran ligger i korsningen av Grycksbovägen/Örbyleden i Bandhagen och rymmer totalt 148 lägenheter. Husen byggs inomhus i fabrik, i färdiga moduler som lyfts på plats med kranbil, vilket gör att det går fort att resa stommen för husen. Därefter följer invändiga arbeten och fasadputsning.

– Kvarteret Lådkameran är Familjebostäders femte Stockholmshus och det tredje som vi bygger tillsammans med Lindbäcks, säger Håkan Siggelin, chef projektutvecklingsavdelningen på Familjebostäder. För varje projekt så går snabbare att hitta fram till rätt lösning. Det gör att vi kan bygga ännu bättre och snabbare framöver.

Cykel- och bilpool

I kvarteret Lådkameran kommer det att finnas både cykelpool och bilpool. Här bor man dessutom nära tunnelbanan vid Bandhagen centrum, vilket underlättar att resa klimatsmart.

En rolig detalj med alla Stockholmhusen är att entréerna har specialgjorda handtag. Antingen hälsar Lena Cronqvists ”huskatt” eller Charlotte Gyllenhammars ”Mamma barn” de boende välkomna hem. I Lådkameran är det huskatten som tyst spinner ett välkommen till de boende.

Inflyttningen har börjat och sker löpande fram till mitten av augusti. Familjebostäder fanns på plats vid inflyttningen och hälsade de första hyresgästerna välkomna till sin nya bostad.

– Det var väldigt roligt att vara med vid nyckelutlämningen och hälsa hyresgästerna välkomna, säger Erika Eriksson, projektledare på Familjebostäder. Särskilt fint var det att se hur glada de var över sina nya hem. Det gör också mig extra stolt som byggare.

Målet med Stockholmshusen är att spara tid och minska kostnaderna genom att upprepa gestaltningen, bygga seriellt och jobba med överlappande processer. Husen byggs med höga krav på hållbarhet och effektiv energiförsörjning och det ska vara enkelt att resa klimatsmart genom cykel- och bilpooler. Gestaltningsprogrammet har tagits fram i samarbete mellan de kommunala bostadsbolagen, konceptarkitekter och Stockholms stads tekniska förvaltningar.

Sedan starten har åtta Stockholmshusprojekt med 824 hyresrätter haft inflyttning. Totalt befinner sig ytterligare cirka 3500 lgh, 22 projekt, i någon av byggprocessens faser. Mer information om alla Stockholmshus finns på vaxer.stockholm/stockholmhusen

Tidigare Stockholmshus byggda av Familjebostäder
  • Säterhöjden i Rågsved, 70 lägenheter, inflyttning 2019
  • Bjurö i Farsta strand, 92 lägenheter, inflyttning 2021
  • Väddö/Järflotta i Farsta, 125 lägenheter, inflyttning 2023-2024
  • Filmen 4 i Bandhagen, 35 lägenheter, inflyttning 2023

Stockholmshusen på Trollesundvägen i Bandhagen.
Stockholmshus vid Örbyleden i Bandhagen.
148 nya lägenheter på Grycksbovägen i Bandhagen.
148 nya lägenheter på Grycksbovägen i Bandhagen.
Erika Eriksson, projektledare på Familjebostäder.
Marcus är an av 148 hyresgäster som flyttar in i de nybyggda Stockholmshusen i Bandhagen.
148 nya lägenheter på Grycksbovägen i Bandhagen