Laget till damernas EM i bowling är uttaget

Förbundskapten Robert Andersson och assisterande coach Louise Sonne har tagit ut det svenska laget till damernas EM som spelas den 7-15 juni i Wittelsheim, Frankrike. Fyra av de uttagna spelarna var med vid EM 2022 i Ålborg där Sverige tog 14 medaljer mixat med två mästerskapsdebutanter på seniornivå.

Förbundskapten Robert Andersson och assisterande coach Louise Sonne har tagit ut laget till damernas EM i juni.

Vid EM i Ålborg 2022 gjorde Sverige ett succéartat mästerskap och tog 14 av 17 möjliga medaljer vilket var nytt rekord för blågult i EM-sammanhang. Nu är det snart dags för Sverige att jaga nya mästerskapsmedaljer. Följande spelare får representera Sverige vid EM 2024 i Wittelsheim, Frankrike:

Anna Andersson, Spader Dam
Hanna Engberg, Team X-Calibur BK
Josefin Hermansson, Team X-Calibur BK
Nora Johansson, Spader Dam
Sandra de Neergaard, Spader Dam
Jenny Wegner, BK Femtionian

Förbundskapten Robert Andersson
Assisterande coach Louise Sonne

Flera av spelarna har mycket landslagserfarenhet med många mästerskapsmedaljer i bagaget. För Nora Johansson och Hanna Engberg blir det dock landslagsdebut på seniornivå vid EM men de båda har skördat stora framgångar tidigare vid internationella mästerskap på junior- och U21-nivå.
– Vi har ett bra lag och det känns som att det är dags att låta ett par av våra yngre spelare få visa vad de går för på EM. Nora Johansson spelade bra på Europatouren 2023 och bland annat blev hon femma just i tävlingen i Wittelsheim. Hon gjorde även en väldigt fin insats i Youth World Cup i Peru. Hanna Engberg har höjt sin nivå och har spelat stabilt och bra i alla damtävlingar den senaste tiden. Det känns som att det blir en fin mix i laget med två debutanter och flera erfarna spelare, säger förbundskapten Robert Andersson och fortsätter:
– Josefin Hermansson har gjort många fina prestationer i landslaget. Hon har haft en stabil säsong och vann bland annat AIK Ladies i februari. Jenny Wegner är på en väldigt hög nivå. Hon har gjort det bra i alla damtävlingar och vann Merci i helgen. Anna Andersson spelade mycket på Europatouren 2023 med flera fina resultat och hon har presterat bra i landslaget tidigare. Sandra de Neergaard har gjort en väldigt stark comeback efter att hon blivit mamma. Hon har varit tvåa i både AIK och Merci och var bäst i måndagens uretantävling som vi hade med Team Sweden.

Robert Andersson menar att det har varit väldigt svårt att göra uttagningen.
– Alla uttagningar är svåra men den här har nog varit ännu tuffare än vanligt. Flera av spelarna som varit aktuella men som inte kommer med denna gång hade varit givna att spela mästerskap för de allra flesta landslagen i Europa. Vi har en väldigt bra bredd i Team Sweden med en jämn och hög nivå. Laget kommer inte att se likadant ut vid varje mästerskap framöver och bara för att man inte kommer med den här gången så finns det ändå goda möjligheter att ta en plats till nästa mästerskap.

Wittelsheim och tävlingshallen Cristal Bowling har svensk bowling fina minnen från. Hösten 2022 tog Sverige 10 medaljer där vid junior-EM och i juni 2023 firade herrlandslaget stora triumfer i samma hall då de blev bästa nation i EM med sex medaljer varav tre guld.
– Inför uttagningen har jag haft med mig hur det såg ut vid herrarnas EM där spelet dominerades av purple hammer och det var ganska höga siffror. Därför har vi kört tre träningstävlingar för Team Sweden dam med uretan för att vi ska kunna hantera det på ett bra sätt. Sedan är det inte säkert att vi kommer spela så mycket uretan vid EM men många andra lag kommer säkert att göra det.

Från damernas senaste EM 2022 finns också många härliga blågula minnen där Sverige dominerade totalt och tog 14 medaljer.
– Vi kan inte sätta målet att ta så många medaljer som senast för det är nästintill omöjligt. Vi har givetvis goda chanser att göra det riktigt bra och vi åker till mästerskapet som favoriter. Men det kommer nog vara spelare från fler nationer som är med och kämpar om medaljerna i de individuella distanserna denna gång, säger Robert Andersson.

EM 2024, damer
Var: Wittelsheim, Frankrike