Hyresgästföreningen Region Sydost

Skiljeman avgör hyreshöjning i Karlskrona

Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna Syd kunde inte komma överens om årets hyreshöjning i Karlskrona. Ärendet gick i stället vidare till en särskild skiljeman, som sedan 2023 kan användas för att avgöra tvister om hyror. Skiljemannen har nu kommit med en rekommendation som innebär en hyreshöjning på 5,6 procent från den första januari 2024.

Hyreshöjning på 5,6 procent för drygt 2 000 lägenheter i Karlskrona

- Det är en höjning som kommer att påverka många hyresgäster. Det ekonomiska läget de senaste åren har slagit hårt mot många hyresgäster, som redan har svårt att klara av sin vardagsekonomi, säger David Broo, förhandlare Hyresgästföreningen region Sydost.

Hyresförhandlingarna om årets hyreshöjning i Karlskrona mellan Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna Syd strandade, eftersom parterna inte kunde komma överens om nivån. Fastighetsägarna yrkade på en hyreshöjning på 11 procent, något som Hyresgästföreningen inte ville gå med på. Fastighetsägarna valde att avbryta de lokala förhandlingarna och lämna ärendet vidare till en särskild skiljeman. Skiljemannen har nu granskat ärendet och kommit med en rekommendation. Den rekommenderade hyreshöjningen för drygt 2 000 lägenheter i Karlskrona är 5,6 procent, från den 1 januari 2024, det blir alltså en retroaktiv hyreshöjning.

- Vi hade så klart hellre sett en lokal förhandling, men tyvärr var Fastighetsägarnas krav allt för höga för att vi skulle kunna närma oss varandra. De ville höja hyrorna med 11 procent, det skulle vi aldrig kunna gå med på. En så hög höjning skulle tvinga hyresgäster att lämna sina hem, de skulle helt enkelt inte ha råd med hyran längre, säger David Broo.

Fakta om särskild skiljeman
Första januari 2023 infördes en ny lag som innebär att privata hyresvärdar får ett oberoende tvistlösningsorgan där hyrestvister kan lösas. När Hyresgästföreningen och de kommunala bostadsbolagen inte kommer överens i de årliga hyresförhandlingarna har tvisten kunnat avgöras av Hyresmarknadskommittén, HMK, där företrädare för de båda parterna ingår. Nu finns det alltså en liknande modell även för hyresförhandlingar med privata hyresvärdar. Modellen innebär att en part kan ansöka om att en särskild skiljeman ska avgöra nivån på hyreshöjningen. Det kan göras tidigast tre månader och senast fyra månader efter påbörjad förhandling. Tvisten ska avgöras senast sex veckor efter att hyresnämnden utsett skiljeman. I sin bedömning av hur mycket hyran ska höjas ska skiljemannen ta hänsyn till den ekonomiska utvecklingen på orten.

Skiljemannen avgör tvisten genom att ge en skriftlig rekommendation om hur mycket hyran ska höjas, parterna ska sedan ingå en förhandlingsöverenskommelse inom två veckor och höja hyran enligt rekommendationen. Men värt att komma ihåg är att parterna alltid är fria att komma överens lokalt även efter en rekommendation om parterna är eniga om det.

Hyreshöjning på 5,6 procent för drygt 2 000 lägenheter i Karlskrona

Om oss

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.

Följ Hyresgästföreningen Region Sydost

Senaste pressmeddelandena från Hyresgästföreningen Region Sydost

Hög hyreshöjning för särskilda boende för äldre i Motala15.4.2024 15:53:53 CEST | Pressmeddelande

Hyrorna för särskilda boenden för äldre i Motala höjs med i genomsnitt 14,1 procent, efter att kommunen anlitat en konsult för att höja hyrorna. Kommunen och Hyresgästföreningen har efter långa förhandlingar enats om en förlikning i hyresnämnden. – Från början ville kommunen höja hyrorna med upp till 40 procent, vi har gjort allt vi kunnat för att sänka det extrema kravet, säger Karen Cornell, förhandlare Hyresgästföreningen region Sydost.

Skiljeman avgör hyrorna i Ronneby9.4.2024 12:07:37 CEST | Pressmeddelande

En särskild skiljeman avgjorde årets hyresförhandling mellan Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna Syd i Ronneby. Parterna kunde inte komma överens och ärendet lämnades vidare till en särskild skiljeman, som sedan 2023 kan användas för att avgöra tvister om hyror. Skiljemannen har nu kommit med en rekommendation som innebär en hyreshöjning på 5,65 procent från den 1 januari 2024. Vissa hyresgäster får dock sin höjning senare än andra.

Skrämselpropaganda mot hyresgäster i Växjö19.3.2024 09:34:12 CET | Pressmeddelande

Victoriahem, Heimstaden och Svea Fastigheter i Växjö skickar krav om hyreshöjningar direkt till sina hyresgäster, efter att de inte kommit överens med Hyresgästföreningen om årets hyreshöjning. Hyresgästföreningen uppmanar alla hyresgäster hos de tre bolagen i Växjö att inte betala den nya hyran. - I stället för att förhandla väljer man att försöka skrämma sina hyresgäster för att få vad man vill, säger Susanne Filipsson förhandlingsdelegat Hyresgästföreningen region Sydost.