Unga hockeyförebilder prisas av Stångåstaden

Tre ungdomar, Ebba Nilsson och syskonparet Martin och Milenko Samardzija har den stora äran att i år ta emot Stångåstaden och LHC:s årliga hockeystipendium. Ungdomarna får varsitt presentkort på utrustning till ett värde av 10 000 kronor. Samtliga ungdomarna får ta emot utmärkelsen för att de är goda förebilder, både på och utanför hockeyisen.

Årets hockeystipendiater 2024

Stipendiet vänder sig till ungdomar i åldern 11 till 15 år som bor i Linköpings kommun. Stipendiet delas i år ut för 23:e gången i ordningen. Samtliga stipendiater fick ta emot utmärkelserna vid gårdagens hemmamatch i Saab Arena. På plats fanns även 300 hyresgäster från Stångåstaden.

- Vi vill uppmuntra höga ambitioner och gott kamratskap och alla tre ungdomarna vi delat ut stipendiet till i år är fina förebilder både på och utanför isen. Vi hoppas att stipendiet kan bidra till att de fortsätter att utvecklas i sin idrott och att deras prestationer kan uppmuntra och inspirera andra, säger Fredrik Törnqvist, vd på Stångåstaden.

Juryns motivering lyder:

Ebba Nilsson: Du är en riktig kämpe på isen, och det är ingen tvekan om att hockeyn är en viktig del av ditt liv. Du är ett föredöme för dina lagkamrater och har ett ledarskap som verkligen inspirerar andra. Dessutom har din talang gett dig möjligheten att som 15-åring spela med en äldre årskull, vilket i sig är ett bevis på din stora ambition. Som person är du en glad och framåt tjej, som samtidigt är omtänksam och ställer upp för kompisarna både på och utanför rinken. Kämpa vidare, vi vill fortsätta imponeras av ditt stora engagemang för hockeyn!

Martin Samardzija: Det är lätt att se att du brinner för hockeyn och ditt lag. Trots en svår period privat har du varit närvarande på träningarna och bidragit till lagets karaktär både på och utanför isen. På isen levererar du hårda, pricksäkra skott och har kapaciteten att spela både defensivt och offensivt. Som person är du väldigt positiv och lyckas alltid ge människorna omkring dig ett leende - både lagkompisar och vuxna. Du har också utvecklats fint under säsongen och vi följer med spänning din fortsatta resa inom hockeyn.

Milenko Samardzija: Du har ett stort engagemang för hockeyn, och trots en tuff period privat har du fortsatt komma på träningarna och har utvecklats fint under säsongen. Du är en stadig back med en av lagets starkaste defensiv, och använder din storlek för att stoppa motståndarna. Som person är du glad och sprudlande, och kämpar verkligen för laget och dina lagkamrater. Du är en riktig förebild för oss alla, och vi ser fram emot att följa dig på din fortsatta hockeyresa.

Juryn består av representanter från Stångåstaden och LHC. Läs mer om Stångåstadens föreningssamarbeten på www.stangastaden.se

Stångåstaden vill bidra till sund konkurrens och schyssta villkor på byggarbetsplatser20.3.2024 08:30:00 CET | Pressmeddelande

Stångåstaden arbetar sedan länge med aktiviteter för att upprätthålla en sund konkurrens på våra byggarbetsplatser. Idag görs detta dels genom kravställning i upphandlingar, lokalt samarbete mellan Byggföretagen och de offentliga beställarna, dels genom förhandskontroller och kontroll under byggskedet. Då Stångåstaden är en stor aktör i regionen och vill vara en normbildande aktör i branschen kommer vi under 2024 att ta ytterligare steg för att öka kravställningen och uppföljningen.

Så vill vi bidra till sund konkurrens och schyssta villkor på byggarbetsplatser20.3.2024 08:00:00 CET | Blogginlägg

Det förekommer tyvärr problem med fusk och dåliga villkor på byggarbetsplatser i Sverige. Det riskerar att bli en grogrund för organiserad brottslighet om vi inte agerar och arbetar förebyggande. Problemen handlar om allt från obetalda skatter, arbetsgivaravgifter och sociala avgifter till illegal arbetskraft och dålig arbetsmiljö. Det leder också till en osund konkurrens på byggmarknaden. Fusk och kriminalitet riskerar att försämra kvaliteten på byggen, skapa social oro och resultera i att seriösa byggföretag slås ut.

Stångåstaden kommenterar skador på fastighet samt ombesörjer evakuering för drabbade hyresgäster8.3.2024 08:30:00 CET | Pressmeddelande

Stångåstaden har under torsdagen inlett arbetet med att säkra den explosionsdrabbade fastigheten på adressen Ödegårdsgatan 16 i stadsdelen Johannelund. Undersökningen visar att skadorna på konstruktionen är mer omfattande på konstruktionen än vad den första bedömningen gjorde gällande. Med anledning av detta kommer Stångåstaden nu inleda arbetet med att säkra fastigheten. Bolaget ombesörjer samt att bolaget ombesörjer evakueringsbostad för alla drabbade kunder i fastigheten.

Byggkris i Sverige. Vad kan vi göra?27.2.2024 11:43:33 CET | Blogginlägg

Förutsättningarna för bostadsbyggande har på kort tid helt förändrats. Nästan alla drar i handbromsen just nu vilket leder till en överhängande risk för att vi får en förvärrad bostadsbrist i många städer om några år. Stångåstaden är ett av de bostadsbolag som lyckats hålla igång en hög produktionstakt. Det kan vi göra tack vare stark finansiell ställning, låg belåning och att vi verkar i en stark kommun. Men vi och alla andra städer behöver reformer och bättre förutsättningar för att vi ska klara av både bostadsförsörjning och nödvändiga renoveringar de kommande åren.