Schibsted

Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD

Dela

Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn. 

Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet. Han kommer närmast från rollen som chef för politikredaktionen. Erik Hedtjärns huvudfokus blir att leda arbetet med att utveckla nyhetsjournalistiken. Foto: Judit Nilsson/SvD
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet. Han kommer närmast från rollen som chef för politikredaktionen. Erik Hedtjärns huvudfokus blir att leda arbetet med att utveckla nyhetsjournalistiken. Foto: Judit Nilsson/SvD

Erik Hedtjärn rekryterades till Svenska Dagbladet som chef för politikredaktionen 2021 och har sedan januari i år varit tillförordnad redaktionschef, med ansvar för nyhetsarbetet. Nu blir han permanent i den rollen.

– Erik är en erfaren och klok publicist, och en ödmjuk och lyssnande chef. Han är dessutom en idérik och nytänkande person som kommer att utveckla SvD:s nyhetsjournalistik, så att den blir än mer relevant och angelägen för våra läsare och lyssnare. Jag ser väldigt mycket fram emot att fortsätta samarbetet, säger Lisa Irenius, chefredaktör och vd på Svenska Dagbladet.

Erik Hedtjärn har tidigare arbetat på Sveriges Radio i olika roller – som reporter, producent, programutvecklare och tf redaktionschef på P3 Stockholm. Han har också vunnit Stora journalistpriset för en dokumentär om Håkan Juholt. Som chef för politikredaktionen på Svenska Dagbladet har han haft en viktig del i tidningens framgångsrika satsning på politikbevakning.

– Vi har på SvD på senare år prisats flera gånger för vår berättande journalistik, i både ljud och text, och vi har stora ambitioner framåt, inte minst inom podcast. Att Erik har djupa kunskaper om och en fingertoppskänsla också för berättande journalistik är därför en stor tillgång, säger Lisa Irenius.

Erik Hedtjärn konstaterar att han under 20 år som journalist har gjort mycket, men att jobbet som tillförordnad redaktionschef på SvD har varit det roligaste hittills.

– Det är så många kloka och drivna journalister på den här redaktionen. Vi vill så mycket och är så sugna på att ta tidningen vidare. Att nu också på riktigt kliva in i rollen som redaktionschef känns fantastiskt, säger Erik Hedtjärn. 

Erik Hedtjärn blir nu en av SvD:s två redaktionschefer. Den andra rollen som redaktionschef innehas av Daniel Kederstedt, som har särskilt fokus på läsaraffären och nya redaktionella satsningar.

– Mitt uppdrag är att leda arbetet med att utveckla nyhetsjournalistiken. SvD har funnits i 140 år. Det är en stolt tradition och ett stort ansvar. Vi ska göra en journalistik som följer med tiden och möter nya läsarnas behov idag och imorgon. För mig är det tydligt att SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken, säger Erik Hedtjärn.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lisa Irenius, publisher, SvD. Telefon: 08-13 50 00. E-post: lisa.irenius@svd.se.
Erik Hedtjärn, redaktionschef, SvD. Telefon: 08-13 50 00. E-post: erik.hedtjarn@svd.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet. Han kommer närmast från rollen som chef för politikredaktionen. Erik Hedtjärns huvudfokus blir att leda arbetet med att utveckla nyhetsjournalistiken. Foto: Judit Nilsson/SvD
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet. Han kommer närmast från rollen som chef för politikredaktionen. Erik Hedtjärns huvudfokus blir att leda arbetet med att utveckla nyhetsjournalistiken. Foto: Judit Nilsson/SvD
Ladda ned bild
Erik Hedtjärn, redaktionschef på Svenska Dagbladet. Foto: Judit Nilsson/SvD
Erik Hedtjärn, redaktionschef på Svenska Dagbladet. Foto: Judit Nilsson/SvD
Ladda ned bild
Erik Hedtjärn, redaktionschef på Svenska Dagbladet. Foto: Judit Nilsson/SvD
Erik Hedtjärn, redaktionschef på Svenska Dagbladet. Foto: Judit Nilsson/SvD
Ladda ned bild

Rethinking things since 1839

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye