Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Erik Hedtjärn rekryterades till Svenska Dagbladet som chef för politikredaktionen 2021 och har sedan januari i år varit tillförordnad redaktionschef, med ansvar för nyhetsarbetet. Nu blir han permanent i den rollen.
– Erik är en erfaren och klok publicist, och en ödmjuk och lyssnande chef. Han är dessutom en idérik och nytänkande person som kommer att utveckla SvD:s nyhetsjournalistik, så att den blir än mer relevant och angelägen för våra läsare och lyssnare. Jag ser väldigt mycket fram emot att fortsätta samarbetet, säger Lisa Irenius, chefredaktör och vd på Svenska Dagbladet.
Erik Hedtjärn har tidigare arbetat på Sveriges Radio i olika roller – som reporter, producent, programutvecklare och tf redaktionschef på P3 Stockholm. Han har också vunnit Stora journalistpriset för en dokumentär om Håkan Juholt. Som chef för politikredaktionen på Svenska Dagbladet har han haft en viktig del i tidningens framgångsrika satsning på politikbevakning.
– Vi har på SvD på senare år prisats flera gånger för vår berättande journalistik, i både ljud och text, och vi har stora ambitioner framåt, inte minst inom podcast. Att Erik har djupa kunskaper om och en fingertoppskänsla också för berättande journalistik är därför en stor tillgång, säger Lisa Irenius.
Erik Hedtjärn konstaterar att han under 20 år som journalist har gjort mycket, men att jobbet som tillförordnad redaktionschef på SvD har varit det roligaste hittills.
– Det är så många kloka och drivna journalister på den här redaktionen. Vi vill så mycket och är så sugna på att ta tidningen vidare. Att nu också på riktigt kliva in i rollen som redaktionschef känns fantastiskt, säger Erik Hedtjärn.
Erik Hedtjärn blir nu en av SvD:s två redaktionschefer. Den andra rollen som redaktionschef innehas av Daniel Kederstedt, som har särskilt fokus på läsaraffären och nya redaktionella satsningar.
– Mitt uppdrag är att leda arbetet med att utveckla nyhetsjournalistiken. SvD har funnits i 140 år. Det är en stolt tradition och ett stort ansvar. Vi ska göra en journalistik som följer med tiden och möter nya läsarnas behov idag och imorgon. För mig är det tydligt att SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken, säger Erik Hedtjärn.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lisa Irenius, publisher, SvD. Telefon: 08-13 50 00. E-post: lisa.irenius@svd.se.
Erik Hedtjärn, redaktionschef, SvD. Telefon: 08-13 50 00. E-post: erik.hedtjarn@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum