JA till fortsatt effektiva skogstransporter mellan Sverige och Finland

EU-parlamentets omröstning den 12 mars var en stor delseger för omställningen i Norden.

Då röstade EU-parlamentet för fortsatt grön lastbilstrafik mellan Sverige och Finland, genom att tillåta tyngre - och därmed effektivare - transporter än vad som tillåts enligt normalregler inom EU. Typexempel är timmer- och tanktransporter.

Tina Thorsell, samhällspolitisk chef
Tina Thorsell, samhällspolitisk chef Foto: Albin Händig Inga restriktioner

-Sverige och Finland har världens miljövänligaste åkerinäringar, mycket beroende på att vi stegvis tillåtit tyngre och längre lastbilar som kan lasta mer. Det skulle givetvis fått förödande konsekvenser, inte minst för skogsindustrin, om vissa av dessa inte hade fått fortsätta köra mellan Sverige och Finland, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen och fortsätter.

- Transportföretagen har därför tillsammans med vår finska systerorganisation arbetat hårt för att rädda våra högeffektiva fordonskombinationer i Sverige och Finland. Vi har träffat parlamentariker, arrangerat seminarium i EU-parlamentet och haft kontakter med aktörer som är involverade i EU-lagstiftningsprocessen.

För att EU-direktivet ska antas slutligt krävs dock beslut av EU:s medlemsstater i ministerrådet vilket är planerat att ske i juni månad i år.

Därefter påbörjas förhandlingar för slutligt antagande vilket förväntas ske till hösten 2024

Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.

Stockholms Stad måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 37.5.2024 10:23:50 CEST | Pressmeddelande

Under måndagskvällen klubbades ett införande av Miljözon klass 3, med start 31 december 2024, i Stockholm stads kommunfullmäktige. Detta innebär att enbart elfordon, gasfordon med utsläppsklass Euro 6 och bränslecellsfordon tillåts i området innanför Hamngatan – Sveavägen – Kungsgatan – Birger Jarlsgatan. Och redan nu vill staden utvidga miljözonen. För alla som reser klimatsmart tillsammans i turistbuss innebär det problem – det finns för få fordon som motsvarar kraven på marknaden. Besökare i buss portas i praktiken från centrala Stockholm.