Regeringen ger Mediemyndigheten uppdrag att stärka medie- och informationskunnighet nationellt
Mediemyndigheten får i uppdrag av regeringen att genomföra en nationell satsning för att stärka medie- och informationskunnigheten (MIK) i befolkningen. Syftet är att stärka individer som medvetna medieanvändare i en tid av snabb teknikutveckling.
Myndigheten ska genomföra en bred och långsiktigt hållbar nationell satsning på medie- och informationskunnighet. Satsningen ska öka samhällets motståndskraft mot desinformation och höja befolkningens kunskap om AI. Medie- och informationskunnighet omfattar kunskaper som är nödvändiga för att kunna ta till sig tillförlitlig information, bilda åsikter och göra sin röst hörd. Uppdraget ska pågå under år 2024 och 2025.
– Det här är ett mycket viktigt uppdrag från regeringen och det ligger helt i linje med vår uppgift att verka för MIK. Förutom att beakta utveckling inom AI och desinformation kommer även demokratiaspekterna vara av stor betydelse för vårt genomförande av uppdraget, säger Jan-Olof Lind, generaldirektör vid Mediemyndigheten.
Fokus på utbildning
Mediemyndigheten ska samverka med nätverket MIK Sverige och ta fram målgruppsanpassat kunskapsmaterial om medie- och informationskunnighet som kan nå ut brett till hela befolkningen.
– Den här satsningen blir ett konkret sätt att kanalisera och nå ut med den expertis som nätverket MIK Sverige samlar. Behovet av utbildning är något vi identifierat sedan tidigare, menar Martina Wagner, sakkunnig i MIK-frågor vid Mediemyndigheten.
Bakgrund MIK Sverige
Mediemyndigheten koordinerar aktörsnätverket MIK Sverige som är ett samarbete för medie- och informationskunnigheten i Sverige bestående av 24 nationella aktörer. Syftet med nätverket är att genom samverkan utveckla kunskap, stärka kvaliteten och effektivisera arbetet inom MIK-området.
Nyckelord
Kontakter
PresskontaktMediemyndigheten
Tel:08-580 070 00presskontakt@mediemyndigheten.semediemyndigheten.seLänkar
Mediemyndigheten
Mediemyndigheten tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi ska inom vårt verksamhetsområde verka för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet samt möjligheterna till mediemångfald och tillgänglighet. Vi ska också verka för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare, ta tillvara deras erfarenheter samt verka för att skydda barn från skadlig mediepåverkan.

Följ Mediemyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten
TV4 Nyheterna fälls för manipulerad bildsekvens17.11.2025 11:33:06 CET | Pressmeddelande
I ett inslag i TV4 Nyheterna, som handlade om en fängslad forskare i Iran, visades en manipulerad bildsekvens. Inslaget fälls av granskningsnämnden eftersom det stred mot kravet på saklighet.
Mediemyndigheten lanserar utbildning för att stärka befolkningen5.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
Är du en medveten medieanvändare? Mediemyndigheten lanserar idag webbutbildningen Mediemedveten.se - en nationell satsning som ska stärka individer som medvetna medieanvändare i en tid av artificiell intelligens och desinformation.
P1 Morgon fälls för partiskt inslag om Mossad3.11.2025 11:32:16 CET | Pressmeddelande
I ett inslag i P1 Morgon om den israeliska underrättelsetjänsten Mossad beskrevs Mossad på ett värderande sätt. Inslaget fälls av granskningsnämnden eftersom det stred mot kravet på opartiskhet.
Svenska nyhetsmedier ökar sina intäkter23.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2024 ökade svenska nyhetsmedier sina intäkter med cirka 1 procent till 13,9 miljarder kronor. Bakom ökningen står bland annat växande prenumerationsintäkter. Det visar Mediemyndighetens nya rapport Svensk marknad för nyheter.
TV4:s Förrädarna fälls - tröjtryck gynnade varumärke20.10.2025 11:27:41 CEST | Pressmeddelande
I ett avsnitt av TV4 programmet Förrädarna bar en av deltagarna en tröja med ett tryck som föreställde en vinmärkesetikett. Ovanför trycket stod även en del av vinmärkets namn. Enligt granskningsnämnden innebar detta ett otillbörligt gynnande av varumärket.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum