Jenny Wegner vann guld i Elit-SM

Jenny Wegner, BK Femtionian, vann guld i Elit-SM i bowling under torsdagen i Boden. Det blev en systerkamp i finalen där hon kunde kliva upp överst på pallen efter seger över Cajsa Wegner, BK Femtionian. Guldet är Jenny Wegners tredje i Elit-SM.
– Det är hur kul som helst, Jenny Wegner.

Jenny Wegner vann guld i Elit-SM.
Jenny Wegner vann guld i Elit-SM. Foto: Svenska Bowlingförbundet

Efter silver de senaste två åren så tog Jenny Wegner hem guldet när Elit-SM avgjordes under torsdagen i Boden.
– Det kändes som att det var dags att ta hem segern igen. Jätteskönt att det gick vägen, säger Jenny Wegner.

Guldet var Jenny Wegners tredje i Elit-SM. Vid hennes andra guld som kom 2016 besegrade hon sin syster Cajsa Wegner i finalen. Nu blev det en systerkamp på nytt efter att Cajsa Wegner vunnit semifinalen mot Josefin Hermansson, Team X-Calibur, med 203-184. Cajsa Wegner avslutade semifinalen på bästa sätt där hon slog sex raka strikar. I finalen blev det skralare med fullträffar. Banorna var utmanande och båda spelarna hade svårt att hitta rätt i spelet. Inför sista rutan gjorde Jenny Wegner ett klotbyte vilket visade sig bli guld värt. Hon avgjorde matchen med tre raka strikar och vann finalen med 168-161.
– Bollen fick aldrig riktigt fäste och det var väldigt flackt på det banparet som vi spelade på. Med facit i hand så valde jag fel klot från start. Jag bytte klot inför sista rutan och tänkte att nu får det bära eller brista. Det gick hem denna gång och jag är verkligen glad att jag tog upp den bollen.
Hur var det att få möta Cajsa i finalen?
– Det var väldigt kul. Vi har spelat tillsammans i alla år. Vi har även mötts i flera finaler genom åren och även om vi är motståndare så stöttar vi varandra. Som jag sa till någon innan att om Cajsa hade vunnit så hade jag nästan varit lika glad ändå. Den här gången hade vi båda problem i spelet men om bara en av oss haft det svårt så skulle vi hjälpa varandra ändå. Vi tycker att den som kan utföra sina slag bäst ska vinna.

Cajsa Wegner om silvret:
– I semifinalen blev jag mer avslappnad på slutet och kunde sätta dit flera viktiga strikar. Det var svåra banor och Jenny drog det längsta strået i finalen. Man vill alltid ha guldet men någonstans är det lättare att ta ett silver när det är mot Jenny. Jag är glad för hennes skull. Jag har haft problem med tajmingen i tekniken det senaste och finalplatsen är ett kvitto på att jag är på rätt väg.

För Jenny Wegner betyder SM-guldet även att hon får representera Sverige i Europacupen som spelas i Bratislava den 21-28 oktober.

Topp 3 damer
1. Jenny Wegner, BK Femtionian
2. Cajsa Wegner, BK Femtionian
3. Josefin Hermansson, Team X-Calibur BK

Jenny Wegner
Cajsa Wegner, Jenny Wegner, Josefin Hermansson.