Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Den 25 mars är det premiär för filmade podden ”Sportbladet Allsvenskan”, som leds av Oskar Kiisk, programledaren som nyligen värvats till Sportbladet. Nya avsnitt släpps tre gånger i veckan och redaktionens ambition är att ge lyssnarna en känsla för vad som händer i klubbarna, men också en inblick i spelarnas liv och hur supporterkulturen kring de olika lagen ser ut. I podden lyfts både spelare som är aktiva nu och legendarer från förr.
– Det ska bli fantastiskt roligt att leda arbetet med Sportbladet Allsvenskan. Jag vill samla spelare, ledare, supportrar och experter i en härlig mix som tilltalar både de mest inbitna fanatikerna och de nyare följarna av världens finaste fotbollsliga, säger Oskar Kiisk.
Vid sin sida kommer han att ha Silly-experten Daniel ”Disco” Kristoffersson, och Sportbladets övriga allsvenskan-profiler; Per Bohman, Simon Bank, Malin Wahlberg, Linn Nordström, Makoto Asahara, Johan Flinck och Michael Wagner.
– Det känns som ett perfekt läge att växla upp med poddarna med tanke på hur stort tryck det är inför den allsvenska premiären och att intresset för silly-nyheter bara fortsätter att öka för varje år, säger Sportbladet-profilen Daniel ”Disco” Kristoffersson.
I momentet Fråga Disco kommer lyssnarna ha chansen att ställa egna frågor, som sedan lyfts i programmet.
Det kommer också att myllra av externa gäster som ger lyssnarna exklusiv inblick i vad som händer även utanför fotbollsplanen.
– Det ska bli oerhört kul att ta vår älskade allsvenska på lika stort allvar i ljudformat som vi länge gjort med självklarhet i text och video. Här blir det både seriöst snack och jäkligt kul, säger Aftonbladets poddchef Niklas Ornerud.
Det här är första steget i Sportbladets stora nysatsning på ljud. Under 2024 ska Sportbladets poddsatsning att ett rejält ansiktslyft.
– Vi har framgångsrikt byggt Sportbladet Daily till Sveriges största nyhetspodd inom sport och jobbat fram Tvodden Hockeymorgon ihop med Dobb. Nu satsar vi stort på våra övriga poddar. Det blir spännande att börja med att utveckla Sportbladet Allsvenskan, säger sportchef Magnus Herbertsson.
Nya avsnitt av Sportbladet Allsvenskan släpps tre gånger i veckan: Måndagar (live på Sportbladet och Youtube), tisdagar samt fredagar.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Niklas Ornerud, chef Aftonbladet podd. Telefon: 070-676 24 99. E-post: niklas.ornerud@aftonbladet.se,
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Sportbladet – Sveriges största nyhetsdestination för sport
Sportbladet är Sveriges största nyhetsdestination för sport, Sverige fjärde största mediehus och en viktig del av Aftonbladet. Den sportintresserade publiken är en prioriterad målgrupp bland Aftonbladets nära fyra miljoner dagliga läsare och tittare.
Varje dag bevakar Sportbladet de största nyheterna i sportens värld och levererar de skarpaste analyserna och och de mest engagerande intervjuerna och reportagen. Sportbladet har ett 40-tal medarbetare och verksamhet dygnet runt. Genom att satsa på nyheter, live-rapportering och video bygger Sportbladet en stark relation med läsarna.
Sportbladets rosa papperstidning kom ut första gången i maj 2000 och har genom åren gett Aftonbladet en unik position inom sport.
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum