Carl Eklund tar silver i singel i junior-EM

Carl Eklund klev in i sitt fjärde junior-EM under måndagen och bjöd på storspel direkt. I finalen räckte det dock inte hela vägen mot den finska hemmaspelaren Markus Lahti. Lahti vann finalen med 256-210. Silvret är Eklunds tionde medalj i JEM-sammanhang.
– Det är tungt nu efteråt. Jag spelade inte tillräckligt bra i finalen, säger Carl Eklund.

Carl Eklund tar silver i singel i junior-EM.
Carl Eklund tar silver i singel i junior-EM. Foto: Svenska Bowlingförbundet

Junior-EM i Helsingfors började under måndagen med killarnas singel. Carl Eklund stod för ett riktigt starkt kvalspel i squad 2 och slutade tvåa med 1466 poäng över sex serier. Markus Lahti, Finland, vann kvalet med två poäng mer än Eklund. Det skulle visa sig bli de två spelarna som det sedan handlade om i kampen om guldet också.

I semifinalen ställdes Carl Eklund mot Mate Balazs-Becsi, Rumänien. Eklund ångade på och såg länge ut att vara på väg mot en 300-serie. Det var först i första slaget i sista rutan som inte alla käglor föll ner för honom. Men Carl Eklund vann matchen med 278-254 och var klar för final.
– Det flöt på väldigt bra i semifinalen, men kanske att jag tog ut mig lite för mycket där, säger Carl Eklund.

I finalen ställdes Köpingssonen mot Markus Lahti som hade besegrat Floris Dollevoet, Nederländerna, i den andra semifinalen. Eklund började bra i finalen men efterhand stötte han på lite patrull samtidigt som finländaren övertygade i spelet. Lahti vann finalen med 256-210 och finskt guldjubel utbröt i Tali Bowl.
– Jag var inte snabb nog med att läsa banorna i finalen och jag skulle ha gjort lite justeringar. Han hade mer koll banorna och spelade väldigt bra. Det kändes som jag hade greppet om det i början men det blev några dåliga slag och sedan går det snabbt när det bara är en serie.

Carl Eklund gör sitt fjärde junior-EM och dagens silver var hans tionde medalj i JEM-sammanhang.
– Just nu känns det mest surt att det blev silver men efterhand kan jag nog glädjas lite över det. Det är en okej start på mästerskapet, säger Eklund.

Förbundskapten Robert Andersson berömde Carl Eklund efter silvret.
– Carl gör en superbra insats. Han stod för ett kanonkval där han endast hade två slag som var utanför fickan och därefter en fantastisk semifinal. Sedan förstod jag att det skulle bli väldigt tufft i finalen då Lahti är riktigt duktig. Jag tror inte att det var sista finalen i mästerskapet mellan Sverige och Finland så vi får ge igen en annan gång.

Robin Noberg vann squad 1 med 1407 poäng men slutade till sist femma i kvalet. Han var endast sex poäng från fjärdeplatsen.
– Robin gjorde det jättebra i kvalet och jag trodde verkligen att det skulle räcka för avancemang till semifinal för honom också så det var snopet, säger Robert Andersson.

Emil Svensson blev åtta i kvalet och Albin Gullstrand kom på 12:e-plats.

Imorgon står tjejernas singel på programmet i Helsingfors. Kajsa Samuelsson och Elissa Mehmet börjar spela kl 09.00 (svensk tid) i squad 1. Kl 13.15 är det dags för Lova Nilsson och Elin Bergqvist i squad 2.
– Tjejerna kommer att spela på en mindre volym olja. Det är väldigt lätt att få klotet att svänga för tidigt då så det gäller att spela bollen framåt, säger Andersson.

Carl Eklund tar silver i singel i junior-EM:
Carl Eklund