Nytt avtal klart för 120 000 anställda i välfärden

Löneökningar på 3,3 procent, översyn av lönestrukturer och en satsning på friskare arbetsplatser. Det är huvuddelarna i det nya kollektivavtal som fackförbundet Vision tecknat med arbetsgivarparterna SKR och Sobona.

- Nu säkrar vi löneökningstakten för Visions medlemmar i välfärden, säger Veronica Magnusson. Foto: Vision

Avtalet ger löneökningar enligt märket på arbetsmarknaden, vilket innebär 3,3 procent under 2024. Löneökningen är individuell. Procentsatsen gäller för alla medlemmar utom chefer. För chefsmedlemmar är löneavtalet utan angivna nivåer.

Ett arbete påbörjas för att se över lönestrukturerna inom kvinnodominerade yrkesgrupper. Det innebär att lokala arbetsgivare ska jobba aktivt med lönestrukturerna utifrån ett jämställdhetsperspektiv, och i samband med den årliga löneöversynen redogöra för hur för löneutvecklingen kan öka.

- Nu säkrar vi löneökningstakten för Visions medlemmar i välfärden. En framgång är att vi fått arbetsgivarna att förpliktiga sig att jobba aktivt med lönestrukturen i välfärdsyrkena. Kvinnodominerade yrkesgrupper måste få upp sina löner och komma i kapp övriga arbetsmarknaden. Här har fortfarande en lång väg att gå, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

- Avtalet har tecknats i en tid som präglas av inflation och ekonomiskt osäkert läge. Nu har vi skapat stabilitet i år och lagt grunden i flera viktiga frågor inför nästa års avtalsrörelse, fortsätter Veronica Magnusson.

Övriga nyheter i avtalet:

• Bättre löneprocess. En gemensam översyn av löneavtalet och lönebildningen ska genomföras. Förutsättningarna för Visions medlemmar att göra karriär ska stärkas och erfarna medarbetares lönesättning ses över.
  • Översyn av arbetstid. Ett partsgemensamt arbete genomförs för att kartlägga och analysera medlemmarnas arbetstid utifrån förläggning, omfång och ersättningar. Ett första resultat ska redovisas senast 30 november 2024.
  • Friskare arbetsplatser. Det partsgemensamma arbetet med att utveckla friskfaktorer fortsätter för att minska sjukfrånvaro och ohälsa.
  • Satsning på kompetensförsörjning. Fler vägar till anställningar ska skapas för att stärka kompetensförsörjningen inom välfärden. Parterna ska ta initiativ till dialog med staten om välfärdens kompetensbehov.

Fakta: Avtalet är ettårigt och berör cirka 120 000 medlemmar i kommuner, regioner och kommun/regionägda bolag. Exempel på yrkesgrupper är socialsekreterare, tandsköterskor, administratörer och chefer. Avtalsperioden är 1 april 2024 – 31 mars 2025.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande, tfn 070- 746 21 24 och Eva-Lotta Nilsson, förhandlingschef, tfn 070- 584 99 29.

Våra 212 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO.

Tuff arbetssituation för tandsköterskor i Region Uppsala drabbar patienter22.5.2024 13:54:12 CEST | Pressmeddelande

En ny rapport från fackförbundet Vision visar att tandsköterskor har en särskilt tuff arbetsmiljö jämfört med andra yrkesgrupper. Höga krav, påfrestande arbetsställningar, lågt inflytande över arbetstiden och bristande stöd från chefen leder till en hög sjukfrånvaro. -Tandsköterskor är den yrkesgrupp som har det mest ansträngt på jobbet om man jämför alla Visions medlemsgrupper. Tandsköterskor måste ges större inflytande över sin arbetstid och hur jobbet ska utföras, det är en förutsättning för en högkvalitativ tandvård som gynnar både yrkesutövare och patienter, säger Visions lokala talesperson för folktandvården i Region Uppsala, Leila Mir Moradi

Tuff arbetssituation för tandsköterskor i Folktandvården Sörmland drabbar patienter22.5.2024 13:45:12 CEST | Pressmeddelande

En ny rapport från fackförbundet Vision visar att tandsköterskor har en särskilt tuff arbetsmiljö jämfört med andra yrkesgrupper. Höga krav, påfrestande arbetsställningar, lågt inflytande över arbetstiden och bristande stöd från chefen leder till en hög sjukfrånvaro. -Tandsköterskor är den yrkesgrupp som har det mest ansträngt på jobbet om man jämför alla Visions medlemsgrupper. Tandsköterskor måste ges större inflytande över sin arbetstid och hur jobbet ska utföras, det är en förutsättning för en högkvalitativ tandvård som gynnar både yrkesutövare och patienter, säger Dinitha Lööf, klubbordförande för Vision i Folktandvården Sörmland