Sveriges Lärare säger nej till budet från SKR och Sobona

Sveriges Lärare har röstat nej till det slutbud som motparterna SKR och Sobona presenterade på onsdagen. Det nuvarande kollektivavtalet, HÖK 21, förlängs så länge det fortsatta arbetet pågår.

Johanna Jaara Åstrand och Åsa Fahlén, förbundsordförande Sveriges Lärare

Sveriges Lärares förbundsstyrelse beslutade i enlighet med avtalsdelegationens rekommendation att inte anta det slutgiltiga budet från SKR och Sobona.

– Avtalsdelegationens samlade bedömning var att det bud som låg på bordet inte svarade upp mot behoven som finns i de verksamheter där våra medlemmar arbetar. Mot den bakgrunden avvisades budet, säger Åsa Fahlén, förbundsordförande för Sveriges Lärare.

– Nu fortsätter arbetet för våra kommunalt och regionalt anställda medlemmar. Parterna kommer gemensamt att utröna vad som blir nästa steg, säger Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande för Sveriges Lärare.

Det nuvarande kollektivavtalet skulle ha löpt ut den 31 mars.

Sveriges Lärare efterlyser nationell digitaliseringsstrategi16.4.2024 08:59:53 CEST | Pressmeddelande

I en ny rapport med titeln ”Lärarledd digitalisering? Möjligheter och förbehåll på tröskeln till ett nytt AI-landskap”, har Sveriges Lärare undersökt hur lärare och förskollärare ser på användningen av digitalisering och artificiell intelligens (AI) i skolväsendet. Lärarna intar en avvaktande hållning till AI. De minns tidigare digitaliseringsinvesteringar, beslutade av ivriga huvudmän, som gick fort men fel. Resultaten pekar också på en signifikant skillnad mellan tillgängliga resurser och lärarnas behov när det gäller kompetensutveckling och arbetsmiljö.