Sverige tog sju medaljer vid junior-EM i bowling - “guldet i lag var en höjdpunkt”

Efter medaljsuccén i lördags för Sverige i junior-EM så blev det inga pallplatser för blågult vid den avslutande tävlingsdagen av mästerskapet.
Sverige tog sju medaljer varav ett guld i mästerskapet i Helsingfors.
– Guldet i lag och semifinalsegern över Finland i deras hemmahall kommer vi att minnas länge, säger förbundskapten Robert Andersson.

Sveriges guldlag efter segern i 4-manna vid junior-EM. Sverige tog totalt sju medaljer i mästerskapet.
Foto: Svenska Bowlingförbundet

I söndags avslutades junior-EM i bowling i Helsingfors. Vid den avslutande dagen av junior-EM i Helsingfors stod Masters på programmet. Fem svenska spelare var kvalificerade för Masters. På tjejsidan tog det stopp för Elin Bergqvist i steg 1 på tjejsidan efter förlust i en jämn match mot Melissa Garcia, Frankrike, med 2-1 i serier. I killarnas steg 1 så förlorade Carl Eklund mot Magnus Rehnquist, Danmark, i två raka serier. För Robin Noberg blev det också förlust mot danskt motstånd. Benjamin Kjærsgaard Kristensen drog det längsta strået i första omgången och besegrade Noberg med 2-1.

Kajsa Samuelsson och Emil Svensson tog sig båda vidare till kvartsfinal. Samuelsson storspelade i första matchen där hon besegrade Fiona Nadine Lindeman, Tyskland. Lindemann vann igår All Event men Samuelsson visade ingen pardon i spelet och vann med höga 253-192, 279-259. Emil Svensson stod för en stark insats i steg 1 på killsidan där han vann över Jussi Laine, Finland, med 2-0 (226-182, 243-235).

Kajsa Samuelsson och Emil Svensson var en seger från medalj men i kvartsfinalen tog det stopp för dem båda. Samuelsson förlorade mot Karen Kærgaard Nielsen, Danmark, med 2-0 i serier. Emil Svensson föll med 2-0 mot Mikael Aron Vilhelmsson, Island.
– Det är trist. Det hade varit skönt att ta en till medalj och få avsluta juniorkarriären på topp, säger Emil Svensson.

Han tar tre medaljer i Helsingfors och uttåget i Masters till trots så är han nöjd med mästerskapet.
– Jag tycker det har varit fantastiskt. Tre medaljer är godkänt även om det gärna hade fått vara högre valör på två av dem. Det har varit roligt att vara här med hela laget. Vi har haft en härlig stämning och hållit ihop varje dag.

Sverige stänger junior-EM 2024 med sju medaljer varav ett guld som killarna tog i 4-manna.
– Det är väl inte ett av våra bästa junior-EM. Vi har halkat efter lite på tjejsidan. Inte för att våra tjejer har blivit sämre men flera andra länder har utnyttjat tvåhandsspelet bättre och har mer fart i spelet. Vi måste jobba hårt på att också få lite mer rotation och fart i spelet. Det blir ofta en kägla kvar för våra tjejer och vi behöver få till lite effektivare slag och utveckla spärrspelet.
– Sedan gör Elin ett jättebra mästerskap och tar två medaljer. Hon avslutade starkt i 4-manna och fixade bronset i All Event.

Han ser tillbaka på en fantastisk påskafton med 4 medaljer och killarnas lagguld som sticker ut extra.
– Jag är jättenöjd med killarna. Det är ett moget gäng som kan reflektera över sitt spel. Vinsten i semifinalen mot Finland kommer vi att minnas länge. Det är tufft att besegra dem i deras hemmahall och det är verkligen en höjdpunkt från mästerskapet, säger Robert Andersson.

Sveriges medaljer vid junior-EM i Helsingfors:

Tjejer
Elin Bergqvist, brons singel
Elin Bergqvist, brons All Event

Killar
Carl Eklund, silver singel
Carl Eklund/Emil Svensson brons dubbel
Robin Noberg silver All Event
Emil Svensson brons All Event
Laget guld 4-manna

Sveriges lag i junior-EM
Elin Bergqvist, 16 år, Spader Dam, Helsingborg
Elissa Mehmet, 16 år, BK Mix Eslöv
Lova Nilsson, 15 år, BS Hässle, Hässleholm
Kajsa Samuelsson, 17 år, Team X-Calibur BK, Partille

Carl Eklund, 18 år, IKW/Köping BK
Albin Gullstrand, 18 år, Team Pergamon BC, Partille
Robin Noberg, 18 år, Stureby BK, Stockholm
Emil Svensson, 17 år, BK Tegnér Säffle

Förbundskapten: Robert Andersson
Assisterande coacher: Amanda Andersson och Robin Skans

Sverige tog guld i 4-manna på killsidan: Albin Gullstrand, Robin Noberg, Carl Eklund och Emil Svensson.
Elin Bergqvist
Emil Svensson.