Fordonsbesiktningsbranschen

Fordonsbesiktningsbranschens arbete för att motverka mutbrott

Dela

Fordonsbesiktning ska utföras av en opartisk besiktningstekniker vid ett oberoende och ackrediterat besiktningsorgan. Mutor och annan brottslighet som innebär att besiktningar inte blir av är allvarlig brottslighet och utgör ett hot mot trafiksäkerheten och miljön. Därför har Fordonsbesiktningsbranschen länge, tillsammans med Polisen och Transportstyrelsen, arbetat med en rad förbättringar för att motverka brott, vilket nu innebär att flera fall upptäckts och lett till åtal och domar.

Bild: Shutterstock
Bild: Shutterstock

De fall som besiktningsbranschen tillsammans med Polisen hanterat har rört sig om mutbrott där personer dömts för att ha betalat och tagit emot pengar för att få fordon godkända i kontrollbesiktningar. Tack vare Polisens och branschens arbete med att upptäcka sådana fall har ett antal personer kunnat lagföras och dömas under senare år, vilket förhoppningsvis avskräcker från ytterligare brottslighet. Fordonsbesiktningsbranschens medlemmar arbetar sedan lång tid tillbaka systematiskt för att upptäcka och förebygga otillbörlig påverkan och mutbrott. 

Jämfört med det stora antal besiktningar som årligen genomförs är oegentligheter inom branschen inte ett omfattande problem. Varje fordon som felaktigt godkänns är dock ett för mycket, eftersom de miljö- och trafiksäkerhetsrelaterade konsekvenserna kan bli allvarliga. Fordonsbesiktningsbranschen har nolltolerans mot oegentligheter.

  • Branschen genomför miljontals besiktningar årligen och sysselsätter över två tusen tekniker och ingenjörer. Att ett fåtal individer tar emot mutor för att felaktigt godkänna fordon är ett hån mot det viktiga arbete som alla våra medarbetare gör dagligen och därför jobbar vi sedan lång tid systematiskt för att upptäcka och förebygga brott. De rättsfall som nu uppmärksammats är ett resultat av detta systematiska arbete. Personer som låter sig mutas är inte välkomna i vår bransch, säger Tord Fornander, ordförande Fordonsbesiktningsbranschen.

Tätt samarbete med Polisen och NOA

Fordonsbesiktningsbranschen (FBB) samarbetar tätt med den nationella anti-korruptionsgruppen på Nationella Operativa Avdelningen (NOA) på Polismyndigheten för att stoppa mutor i samband med besiktningar. Branschen och Polisen söker ihärdigt efter oegentligheter och vi förbättrar ständigt våra rutiner och system för att upptäcka de som bryter mot lagen

Thomas Palmberg, polis och strategiskt ansvarig för det korruptionsförebyggande arbetet vid NOA, har tidigare uttalat att samarbetet med Fordonsbesiktningsbranschen är ett mycket bra exempel på effektivt brottsförebyggande där branschen tar ansvar för att vidta åtgärder baserat på input från den Nationella Anti-korruptionsgruppens arbete i utredning av dessa brott.

FBB:s medlemmar arbetar systematiskt med att förhindra otillbörlig påverkan. Några av branschens rutiner är följande:

  • Brott polisanmäls alltid
  • Besiktningsföretag har satt upp visselblåsarfunktioner för att anonymt kunna tipsa om oegentligheter
  • Kontinuerliga interna utbildningsinsatser genomförs för att säkerställa att teknikerna är medvetna om myndighetsutövningens ansvar och gränser
  • Rutiner för att ta foton vid besiktning, som bevis på att fordonet varit på plats
  • Stickprov av besiktningstider
  • Införande av automatiserade kvalitetsuppföljningsmetoder där avvikelser mot det normala kan upptäckas och analyseras

Nyckelord

Kontakter

Fordonsbesiktningsbranschens uppgift är att bevaka och agera i branschgemensamma frågor samt är mötesplats för branschen. Sektionen utgör språkrör för branschgemensamma frågor och representerar branschen vid kontakter med nationella och internationella myndigheter och organisationer.

Följ Fordonsbesiktningsbranschen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Fordonsbesiktningsbranschen

För femte året i rad - Sverige i EU:s bottenliga när det gäller miljökrav vid besiktning19.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

En ny rapport från Fordonsbesiktningsbranschen (FBB) visar att Sverige för femte året i rad är bland de sämsta länderna i EU när det gäller miljökrav vid fordonsbesiktning. Låga krav och höga gränsvärden gör att många personbilar måste godkännas, trots bristande avgasrening och miljöskadliga utsläpp. Vidare välkomnas förslag för att kriminalisera fusk med avgasrening, samtidigt som branschen noterar att Sverige fortfarande saknar specifika besiktningsregler för elbilar.

Fordonsbesiktningsbranschen och polisen i tätt samarbete för att motverka brott9.5.2023 09:51:29 CEST | Pressmeddelande

Konsumenter ska alltid kunna lita på att en bilbesiktning går korrekt till och att den utförs av en opartisk och oberoende aktör. Trots att Fordonsbesiktningsbranschen länge arbetat med en rad förbättringar inom den egna verksamheten för att motverka brott ser branschen ett behov av stärkt samarbete mellan myndigheter och branschen för att motarbeta att mutbrott förekommer. I tätt samarbete med polisen intensifieras därför arbetet med att motarbeta brott inom besiktningsbranschen.

Ny rapport: Sverige fortfarande bland de sämsta i EU på miljökrav vid besiktning9.3.2023 09:00:00 CET | Pressmeddelande

En ny rapport från Fordonsbesiktningsbranschen (FBB), som publiceras idag, visar att Sverige fortsatt ligger långt efter andra länder i EU när det gäller att ställa miljökrav vid besiktning. Nya förslag från Transportstyrelsen om skärpningar av besiktningsreglerna för att bättre kunna kontrollera skadliga utsläpp från trafiken, välkomnas av branschen. Samtidigt är fusk och manipulation av avgasrening ett stort problem, som snabbt kräver nya kontrollmetoder och instrument. Dessutom konstaterar FBB att det fortfarande saknas särskilda besiktningsregler för elbilar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye