Laget uttaget till U21-VM i bowling

Förbundskapten Robert Andersson har tagit ut det svenska laget till U21-VM som spelas den 7-18 juli i Incheon, Sydkorea. Alla i laget har tagit medalj för Sverige i JEM-sammanhang och tre av spelarna var på pallen vid U21-VM på hemmaplan 2022.

Förbundskapten Robert Andersson har tagit ut laget till U21-VM som spelas den 7-18 juli i Incheon, Sydkorea.

Till sommaren är det dags för U21-VM i Incheon, Sydkorea. Följande spelare representerar Sverige i mästerskapet:

Tjejer
Elin Bergqvist, 16 år, Spader Dam, debutant (2 junior-EM, 2023, 2024)
Maja Engberg, 18 år, Team X-Calibur BK, debutant (3 junior-EM 2021, 2022, 2023)
Nora Johansson, 21 år, Spader Dam, 1 U21-VM tidigare (2022, 1 silver, 2 brons)
Nicole Layrisse, 18 år, AIK BK, debutant, (1 junior-EM, 2022)

Killar
Carl Eklund,18 år, IKW/Köping BK - ett U21-VM tidigare (2022, 2 guld, 1 silver)
Robin Ilhammar, 20 år, Team Clan NässjöBK - ett U21-VM tidigare (2022, 1 guld, 1 silver, 1 brons) Youth World Cup (2024, guld singel)
Alex Joki, 21 år, Stureby BK - debutant (1 junior-EM, 2021)
Robin Noberg, 18 år, Stureby BK - debutant (3 junior-EM, 2022, 2023, 2024)

Förbundskapten Robert Andersson
Assisterande coacher: Amanda Andersson och Mattias Melin

Förbundskapten Robert Andersson är nöjd med laget som han har tagit ut.
– Alla spelare gör en helhjärtad satsning i sin bowling och är ute på många tävlingar. På herrsidan har vi ett väldigt rutinerat lag där alla samlat på sig internationell erfarenhet med bland annat segrar och stegfinaler i Europatourtävlingar. Carl Eklund och Robin Ilhammar är med i Team Sweden herr och har redan varit på en väldigt hög nivå under lång tid med många fina meriter. Robin Noberg gjorde ett väldigt bra junior-EM i Helsingfors och Alex Joki vann AIK International Tournament i januari, säger Robert Andersson och fortsätter:

– På damsidan sticker såklart Nora Johansson ut som är uttagen till damernas EM i juni. Om banorna passar henne bra kan hon slåss om de individuella medaljerna.
– Elin Bergqvist gjorde en väldigt fin insats under junior-EM. Maja Engberg och Nicole Layrisse gick båda vidare till finalspel i både AIK Ladies Tournament och Merci Ladies Open.

Det svenska laget har fina meriter från landslagsspel. Alla har representerat Sverige i junior-EM minst en gång och de flesta flera gånger. Alla har likaså tagit medalj för blågult i JEM-sammanhang. Färskt i minnet finns junior-EM i Helsingfors som avslutades förra söndagen. Elin Bergqvist, Carl Eklund och Robin Noberg från U21-laget var med och Sverige tog totalt sju medaljer varav 1 guld i killarnas 4-manna.

Nora Johansson, Robin Ilhammar och Carl Eklund var med vid U21-VM på hemmaplan i Helsingborg 2022, där Sverige tog sex medaljer varav två guld. Carl Eklund vann guld i singel. Robin Ilhammar tog brons efter att Eklund vunnit semifinalen mellan dem. I dubbel vann firma Eklund/Ilhammar guld tillsammans och i mixed blev det silver för dem tillsammans med Nora Johansson och Emma Halttunen. Nora Johansson tog även brons i dubbel och i lagdistansen.

I januari spelades det individuella U21-mästerskapet Youth World Cup i Lima, Peru, där Robin Ilhammar vann guld i singel och Nora Johansson gick till kvartsfinal.

Robert Andersson menar att det kommande U21-VM:et blir något annat än de tidigare mästerskapen som spelarna har på sina CV:n.
– Det är givetvis betydelsefullt att alla har erfarenhet av landslagsspel men det kommer ändå att bli stor skillnad när det är VM och att det spelas i Sydkorea denna gång. Det blir ett helt nytt land för många. Bowlingen är superstor där och det kommer att vara mycket media på plats.

Tävlingsformatet är sig dock likt som i Helsingborg 2022 och distanserna är singel, dubbel, 4-manna och mixed.
– Det är ett rätt kort format. På herrsidan ligger vi rätt bra till oavsett om det blir uretan eller reaktivt spel. På damsidan har vi som lag framförallt chansen att kämpa om medaljerna om vi kan spela med raka linjer.

I ledarstaben har Robert Andersson sällskap av Amanda Andersson och Mattias Melin som är assisterande coacher. Amanda Andersson var även assisterande coach vid junior-EM i Helsingfors. Mattias Melin var förbundskapten för U21-landslaget 2022 men valde att lämna efter VM. Han har varit med i TSYA-verksamheten de senaste åren och tar nu åter en ledarroll för U21-landslaget.
– Det känns jättebra att ha med sig Amanda och Mattias. Vi kompletterar varandra bra och
de kommer att sköta mycket av coachningen under spelets gång. Vi har även stöttning av Louise Sonne (mental coach) i förberedelsefasen inför mästerskapet, säger Robert Andersson.

U21-VM 2024
När: 7-18 juli
Var: Incheon, Sydkorea (Sydkoreas tredje största stad)
Tävlingsdistanser: Singel, dubbel, 4-manna, mixed

Laget som är uttaget till U21-VM 2024.
Robin Ilhammar vann guld vid Youth World Cup i januari och får nu ladda för U21-VM i juli.
Nora Johansson
Carl Eklund vid junior-EM i Helsingfors 2024.
Elin Bergqvist vid junior-EM 2024 i Helsingfors.