Ökning av barn- och ungdomsidrott i Västra Götaland

Idrottsrörelsen i Västra Götaland är ikapp och förbi de aktivitets- och deltagarnivåer som rådde före pandemin. Det visar ny statistik från Riksidrottsförbundet.
– Mycket glädjande att det går år rätt håll, säger distriktsidrottschef Oskar Wiklund.

Obs! Bilden är INTE för fri användning.
Obs! Bilden är INTE för fri användning. Bildbyrån

Riksidrottsförbundet (RF) kunde på fredagen den 12 april presentera färsk LOK-stödsstatistik för helåret 2023 (se länkar nedan). Siffrorna visar att svensk idrott både har återhämtat sig och vuxit jämfört med 2019, året innan coronapandemin bröt ut.

Pandemin, och de skarpa restriktioner som då infördes, slog hårt mot idrottsrörelsens träningar och tävlingar. Särskilt mot barn och ungdomar samt personer med funktionsvariationer. Vissa idrotter var också mer drabbade än andra.

Precis som i riket som helhet sjönk antalet deltagartillfällen samt gruppaktiviteter i Västra Götaland under pandemiåren (2020-2021). Den efterföljande perioden har föreningar och förbund arbetat hårt för att både behålla, nyrekrytera och återrekrytera medlemmar.

Men nu visar alltså LOK-statistiken för 2023 att idrotten i VG-distriktet återigen når de nivåer som rådde före corona. På totalen har det till och med skett en ökning sett till antalet deltagartillfällen och genomförda aktiviteter. Antalet föreningar som rapporterat barn- och ungdomsverksamhet ligger nära på samma nivå som 2019. Fotboll och basket sticker ut, som två stora lagidrotter som ökat rejält både nationellt och regionalt.

Förkortningen LOK står för statligt lokalt aktivitetsstöd, som syftar till att stödja idrottslig föreningsverksamhet för barn och ungdomar mellan 7 och 25 år (för deltagare med funktionsnedsättning finns ingen övre åldersgräns). Genom LOK-stödet mäts varje år barn och ungdomars deltagande i föreningsidrotten.
– I den här statistiken kan vi nu se att idrotten i distriktet både har återhämtat sig och utvecklats. Det är så klart mycket glädjande att se att det går åt rätt håll. Inom flera idrotter och vissa åldersgrupper ser det väldigt positivt ut, säger Oskar Wiklund, distriktsidrottschef Västra Götaland.

Han poängterar betydelsen av det goda samarbetet mellan det ideella och det offentliga, vilket möjliggjorde för idrotten att ta sig igenom pandemin.
– I första hand ska föreningarna och alla fantastiska ledare ha en stor eloge för hur de kämpat för sina verksamheter. Samtidigt har det ekonomiska stödet från både stat, kommun och region varit avgörande för att ta sig igenom den värsta krisen.

Men även om LOK-siffrorna visar en positiv helhet så skuggas ändå bilden av vissa orosmoln, menar Wiklund. Det finns idrotter, föreningar och olika grupper av utövare där tappet från pandemiåren hänger kvar. Det handlar till exempel om kampsporter som judo och taekwondo samt parasport.
– Så det gäller för oss inom idrottsrörelsen tillsammans med andra samhällsaktörer att vara lyhörda för det fortsatta stöd som föreningarna behöver. Vi kan inte slå oss till ro nu, utan vi behöver fortsätta att kraftsamla för mer idrott och bättre folkhälsa.

Denna LOK-statistik för 2023 är preliminär då fortfarande en del av underlaget kontrolleras (Ungefär fem procent av det totala antalet deltagartillfällen i riket som helhet är ännu inte godkända.)

FAKTA:
Sammanställning LOK-stöd 2019-2023, Västra Götaland

Deltagartillfällen

2019: 9 445 473

2020: 8 416 882
2021: 8 275 884
2022: 9 097 282

2023: 9 852 787

(2019-2023 = Ökning 4 procent)

2019: 884 783

2020: 786 034
2021: 783 008
2022: 854 873

2023: 896 536

(2019-2023 = Ökning 1 procent)

Föreningar

2019: 1731

2020: 1682
2021: 1649
2022: 1679

2023: 1727

(2019-2023 = Oförändrat %)

För mer information kontakta:
Oskar Wiklund
Distriktsidrottschef RF-SISU Västra Götaland

Oskar Wiklund, distriktsidrottschef RF-SISU Västra Götaland

Länkar

RF-SISU Västra Götaland är en av Riksidrottsförbundets och SISU Idrottsutbildarnas 19 regionala organisationer. Vårt uppdrag är att stödja, leda, företräda, utveckla, bilda och utbilda idrottsföreningar och specialdistriktsförbund.