Ny undersökning: Neddragningar inom välfärden skapar stor oro

Enligt en ny undersökning upplever en majoritet av de tillfrågade (54 procent) neddragningar inom hälso- och sjukvården. Särskilt påtaglig är upplevelsen hos äldre som grupp.

– En alltmer pressad verksamhet leder till försämrad arbetsmiljö. När befintliga medarbetare och unga väljer bort välfärden som arbetsplats spelar det ingen roll vad lagstiftningen utlovar för sjukvård, socialt skyddsnät eller skola. Det ser jag som den långsiktigt oåterkalleliga konsekvensen av pågående nedskärningar och besparingar, säger Veronica Magnusson. Foto: Vision

Flera av landets regioner har lagt varsel om stora uppsägningar av sina medarbetare. Även i kommunerna väntar neddragningar. Det är nu något som allt fler märker av i vardagen, i synnerhet personer över 65 år. Det visar en undersökning som genomförts av analysföretaget Infostat på uppdrag av fackförbundet Vision.

En överväldigande majoritet, 92 procent, av de som upplever att det sker neddragningar i välfärden är samtidigt oroliga över en försämrad kvalitet inom hälso- och sjukvården. För att kunna behålla kvaliteten i verksamheterna behöver kompetensen behållas, anser Vision:

– En alltmer pressad verksamhet leder till försämrad arbetsmiljö. När befintliga medarbetare och unga väljer bort välfärden som arbetsplats spelar det ingen roll vad lagstiftningen utlovar för sjukvård, socialt skyddsnät eller skola. Det ser jag som den långsiktigt oåterkalleliga konsekvensen av pågående nedskärningar och besparingar, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

De upplevda nedskärningarna i välfärden påverkar också graden av tilltro till de politiska beslut som fattas i kommuner och regioner. Mer än hälften (51 procent) av de som upplever att det sker neddragningar känner inte särskilt stor tillit till att kommun- eller regionpolitikerna fattar rätt beslut. En fjärdedel (24 procent) svarar att de inte alls litar på att rätt beslut fattas.

– Tre av fyra medborgare som uttrycker bristande tillit till våra beslutsfattare signalerar att man är tveksam till riktningen som utvecklingen går i. Man vill kunna känna sig trygg med att få en jämlik och kvalitativ vård oavsett var i landet man råkar bo. Regeringen behöver se till att kommuner och regioner får goda planeringsförutsättningar – som möter förväntningarna även i kristider, säger Veronica Magnusson.

Mer information om undersökningen:

I undersökningen har 1 500 personer över hela Sverige tillfrågats om deras syn på neddragningar i välfärden.

• 50 procent av de svarande upplever nedskärningar i skolan och 46 procent i äldreomsorgen.
  • De flesta som upplever att det sker neddragningar i välfärden är oroliga över att kvaliteten kommer att försämras.
  • 92 procent anger att de tror att hälso- och sjukvården kommer att påverkas i ganska stor eller mycket stor omfattning. För äldreomsorgen är motsvarande siffra 89 procent, för skolan 87 procent och för socialtjänsten 81 procent.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070- 746 21 24.

Stora kostnadsökningar för inhyrd personal i Västmanlands län26.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Kostnaderna för hyrpersonal i landets kommuner har ökat med 330 procent under tio år. Samtidigt har bara var femte kommun räknat på merkostnaden för hyrpersonal, enligt en ny undersökning av fackförbundet Vision. I Västerås stad uppgick kostnaderna för konsulter och tillfälligt inhyrd personal till 33 807 000 kronor under 2022. Kostnaden för hela Västmanlands län vad gäller inhyrd personal uppgick 2022 till 97 408 000 kronor. Att jämföra med 2012 då denna kostnad uppgick till 12 921 000 kronor.

Stora kostnadsökningar för inhyrd personal i Värmlands län26.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Kostnaderna för hyrpersonal i landets kommuner har ökat med 330 procent under tio år. Samtidigt har bara var femte kommun räknat på merkostnaden för hyrpersonal, enligt en ny undersökning av fackförbundet Vision. I Karlstads kommun uppgick kostnaderna för konsulter och tillfälligt inhyrd personal till 35 298 000 kronor under 2022. För hela Värmlands län uppgick kostnaden för hyrpersonal till 75 176 000 kronor för 2022. Att jämföra med 2012 då kostnaden för hela länet uppgick till 7 512 000 kronor.