Svensk Dagligvaruhandel

Påsken drev försäljningen i dagligvaruhandeln i mars

Dela

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under mars 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

Så mycket som 2,7 procent av försäljningsutvecklingen förklaras av att påsken i år inföll i mars, och i april i fjol.

Prisutvecklingen för livsmedel och alkoholfria drycker var negativ i mars, med en utveckling om -0,7 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det innebär att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till 7,5 procent för månaden*. Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under mars månad uppgå till 4,7 procent.

- Försäljningen i mars gynnades av att påsken inföll under månaden, till skillnad från i fjol då den inföll i april. För fjärde månaden i rad har vi en positiv estimerad volymutveckling i dagligvaruhandeln. Vi kan också konstatera att vi nu har en lägre och mer stabil prisutvecklingstakt för livsmedel, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i mars till 7,2 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 3,0 procent. Hemleverans minskade med 6,2 procent och upphämtning i butik ökade med 1,4 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i mars till 4,2 procent.

- I mars var det den fysiska butiksförsäljningen som bidrog till dagligvaruhandelns positiva utveckling. I januari och februari drevs den totala tillväxten i stället av positiva utvecklingstal i såväl de fysiska butikerna som inom e-handeln. Trots en negativ månadsutveckling har e-handeln visat på tillväxt under det första kvartalet, avslutar Karin Brynell.

Den totala försäljningsutvecklingen under årets första kvartal uppgick till 6,4 procent jämfört med samma kvartal föregående år. Försäljningsutvecklingen ökade med 6,5 procent i fysisk butik och med 4,8 procent i e-handeln.

Kalendereffekten för det första kvartalet beräknas till 2,2 procent och den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 4,2 procent. Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under kvartalet till 2,8 procent.

Dagligvaruindex för april publiceras 16 maj.

Q1 2024

Mars 2024

Total försäljning

+6,4%

+6,7%

Butiksförsäljning

+6,5%

+7,2%

E-handelsförsäljning

+4,8%

-3,0%

E-handel med hemleverans

+5,0%

-6,2%

E-handel med upphämtning i butik

+4,6%

+1,4%

E-handelsandel

4,6%

4,2%

Försäljningsutveckling jämfört med samma period föregående år.

*Avrundat med en decimal.

Idag, tisdag den 16 april, anordnar Svensk Dagligvaruhandel ett webbinarium kl. 08.00 om livsmedelskonsumtion - Hur mycket pengar lägger vi på mat? Följ sändningen här

För ytterligare frågor kontakta:

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63

Kontakter

Dokument

Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Julmusten är julens raket – försäljningen ökar med 585 procent på en vecka19.12.2025 11:00:00 CET | Pressmeddelande

Julen är årets mest intensiva period för dagligvaruhandeln i Sverige. Under veckan före jul ökar hushållens inköp med omkring 30 procent jämfört med en normal vecka – ett tydligt avsteg från handelns annars jämna försäljningsmönster. Samtidigt skjuter efterfrågan på flera julklassiker i höjden med flera hundra procent, och vissa kategorier uppvisar stora regionala skillnader. Det visar Svensk Dagligvaruhandels Julrapport 2025.

Fakta om maten: När varje minut räknas – hur dagligvaruhandeln förenklar konsumenternas vardag17.12.2025 10:28:21 CET | Pressmeddelande

I en vardag där tid är en bristvara spelar sättet vi handlar mat på en allt större roll. I en ny rapport visar Svensk Dagligvaruhandel hur långsiktiga satsningar på effektivare butiker, logistik och digitala lösningar har gjort det enklare och snabbare för konsumenterna att handla – samtidigt som handeln har kunnat använda sina resurser mer effektivt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye