Påsken drev försäljningen i dagligvaruhandeln i mars
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under mars 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

Så mycket som 2,7 procent av försäljningsutvecklingen förklaras av att påsken i år inföll i mars, och i april i fjol.
Prisutvecklingen för livsmedel och alkoholfria drycker var negativ i mars, med en utveckling om -0,7 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det innebär att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till 7,5 procent för månaden*. Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under mars månad uppgå till 4,7 procent.
- Försäljningen i mars gynnades av att påsken inföll under månaden, till skillnad från i fjol då den inföll i april. För fjärde månaden i rad har vi en positiv estimerad volymutveckling i dagligvaruhandeln. Vi kan också konstatera att vi nu har en lägre och mer stabil prisutvecklingstakt för livsmedel, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i mars till 7,2 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 3,0 procent. Hemleverans minskade med 6,2 procent och upphämtning i butik ökade med 1,4 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i mars till 4,2 procent.
- I mars var det den fysiska butiksförsäljningen som bidrog till dagligvaruhandelns positiva utveckling. I januari och februari drevs den totala tillväxten i stället av positiva utvecklingstal i såväl de fysiska butikerna som inom e-handeln. Trots en negativ månadsutveckling har e-handeln visat på tillväxt under det första kvartalet, avslutar Karin Brynell.
Den totala försäljningsutvecklingen under årets första kvartal uppgick till 6,4 procent jämfört med samma kvartal föregående år. Försäljningsutvecklingen ökade med 6,5 procent i fysisk butik och med 4,8 procent i e-handeln.
Kalendereffekten för det första kvartalet beräknas till 2,2 procent och den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 4,2 procent. Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under kvartalet till 2,8 procent.
Dagligvaruindex för april publiceras 16 maj.
|
Q1 2024 |
Mars 2024 |
|
|
Total försäljning |
+6,4% |
+6,7% |
|
Butiksförsäljning |
+6,5% |
+7,2% |
|
E-handelsförsäljning |
+4,8% |
-3,0% |
|
E-handel med hemleverans |
+5,0% |
-6,2% |
|
E-handel med upphämtning i butik |
+4,6% |
+1,4% |
|
E-handelsandel |
4,6% |
4,2% |
Försäljningsutveckling jämfört med samma period föregående år.
*Avrundat med en decimal.
Idag, tisdag den 16 april, anordnar Svensk Dagligvaruhandel ett webbinarium kl. 08.00 om livsmedelskonsumtion - Hur mycket pengar lägger vi på mat? Följ sändningen här.
För ytterligare frågor kontakta:
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seDokument
Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln i oktober19.11.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,5 procent i oktober 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Här växer dagligvaruhandeln mest – nya butiker skapar lokala jobb17.10.2025 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Dagligvaruhandeln är en av Sveriges största arbetsgivare och spelar en central roll för sysselsättningen i hela landet. Många tar sina första steg in på arbetsmarknaden i en dagligvarubutik och för nyanlända fungerar handeln ofta som en viktig väg in i arbetslivet.
Tillväxt i både fysisk butik och e-handeln under september månad16.10.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,3 procent under september 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Zeta Pinsa är Årets Dagligvara 202510.10.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft en särskilt framgångsrik och innovativ lansering i dagligvaruhandeln. Årets vinnare är Zeta Pinsa från Di Luca & Di Luca. Förutom äran får vinnaren Handelns pris, exponering i dagligvaruhandelns egna kanaler, och ett presentkort hos samarbetspartnern NIQ.
FAKTA OM MATEN: Grannar runt matbordet – en nordisk utblick över dagligvaruhandeln19.9.2025 09:59:00 CEST | Pressmeddelande
Sverige har de lägsta matpriserna i Norden. Idag presenterar Svensk Dagligvaruhandel en ny rapport som visar att den svenska dagligvaruhandelns struktur i hög grad speglar våra nordiska grannländers – präglad av ett fåtal större aktörer, storskalig och effektiv logistik samt höga kostnader och tydliga regleringar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum