Jesper Svensson jagar 12:e PBA-titeln i natt

Den svenske bowlingstjärnan Jesper Svensson är vidare till stegfinalen i PBA Scorpion Championship i Allen Park, Michigan, och har chans på sin 12:e PBA-titel. I första matchen i stegfinalen möter han ingen mindre än Jason Belmonte med start 01.00 i natt.

Jesper Svensson jagar sin 12:e PBA-titel i natt i PBAScorpion Championship.
Jesper Svensson jagar sin 12:e PBA-titel i natt i PBAScorpion Championship. Foto: PBA

I natt är det dags för Jesper Svensson att inta banorna i Thunderbowl Lanes igen för stegfinalen i PBA Scorpion Championship. Scorpion Championship är en av tävlingarna i World Series som spelas i Thunderbowl Lanes i Allen Park, Michigan. Jesper Svensson avancerade som femma till stegfinalen natten till i fredags genom att vara högst rankad av de som förlorade i andra matchen av matchspelet.

Det blir ett rafflande möte i första matchen av stegfinalen där Jesper Svensson ställs mot Jason Belmonte. Matchen börjar 01.00 i natt. Jesper Svensson har vunnit 11 PBA-titlar. Senaste titeln för Vimmebysonen kom i februari 2022 när han vann PBA David Small´s Championship. Jason Belmonte har i sin tur hela 31 PBA-titlar på meritlistan varav 15 majorsegrar. Australiensaren är sjua på listan över de som vunnit flest PBA-titlar genom tiderna. Walter Ray Williams är etta med 47 segrar.

Jesper Svensson var också  i stegfinal tillsammans med Kyle Troup i Roth/Holman PBA Doubles som spelades förra söndagen. De förlorade i första matchen mot Mitch Hupé/Packy Hanrahan och slutade femma i tävlingen.

Jesper Svensson blev även tvåa i kvalet till majortävlingen PBA World Championship där alla 45 serier i tävlingarna Cheetah, Shark och Scorpion räknas samman. Han fick ihop 10684 poäng. Matt Russo vann kvalet på 10893 poäng. William Svensson blev näst bäste svensk i kvalet i World Championship med 10230p.

Matcherna i nattens stegfinal i PBA Scorpion Championship spelas i bäst av en serie. Vinnaren mellan Svensson och Belmonte får ta sig an Keven Williams. Matt Russo avancerade som etta till stegfinalen.

BowlTV

Resultat och mer info

Livescore

Följande spelare är vidare till stegfinalen i PBA Scorpion Championship:

1. Matt Russo
2. Patrick Hanrahan
3. Keven Williams
4. Jason Belmonte
5. Jesper Svensson

Jesper Svensson jagar sin 12:e PBA-titel i natt.