Utvidgat lönegolv försenar elnätsutbyggnaden

I dag finns det omkring 2 100 distributionselektriker inom installationsbranschen i Sverige och tillgången på kompetens utgör redan i dag en flaskhals i utbyggnaden av elnätet. Om regeringens nya förslag på lönegolv på drygt 34 000 kronor skulle förverkligas riskerar tio procent av distributionselektrikerna att få lämna landet, det visar en ny rapport som WSP tagit fram på uppdrag av Installatörsföretagen.

– Lägg därtill att Sverige i dag bara utbildar 100 distributionselektriker per år och vi skulle behöva utbilda minst 300 personer per år. Att i det här läget införa ett lönegolv som ligger ungefär 10 000 kronor högre än den kollektivavtalade ingångslönen i distributionselektrikeryrket är orimligt, säger Andreas Åström, näringspolitisk chef på Installatörsföretagen.

Fram till 2033 räknar Svenska Kraftnät med att bygga bland annat cirka 150 mil nya elledningar och ett 30-tal nya stationer samt rusta upp 250 mil befintliga ledningar och ett 100-tal stationer. Att i det här läget minska tillgången till distributionselektriker skulle sätta käppar i hjulet för utvecklingen.

– Regeringen säger själva att energifrågan är helt central för att nå våra klimatmål, där är vi helt eniga. Men att införa ett utvidgat lönegolv riskerar att få ödesdigra konsekvenser för den svenska energiomställningen, avslutar Andreas Åström.

Installatörsföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för installationsbranschen och en del av Svenskt Näringsliv. Vi representerar 3 700 medlemsföretag med närmare 56 000 medarbetare som installerar, optimerar och kontrollerar värme, ventilation, vatten, el- och teleteknik. Vi finns i våra medlemsföretags vardag och jobbar för deras framtid. Hos oss samlas företag som steg för steg gör världen mer hållbar genom elektrifiering, energieffektivisering och smarta installationer. Det är vi som gör energi- och klimatomställningen möjlig.