Därför ska du ”skära” ditt ölskum

Dela

Heineken® går till botten med konsten att servera den perfekta ölen. Med fokus på ölskummet som en nyckelkomponent för smakupplevelsen avslöjar Thomas van Boheemen, Manager Heineken® Global Star Quality, varför det är avgörande att "skära" ölskummet innan servering.

Det nederländska bryggeriet Heineken® med anor som sträcker sig tillbaka till 1864 gör nu en global satsning på att öka kunskapen kring hur en perfekt öl ska serveras. Extra fokus läggs på ölskummet som har en stor betydelse för hela smakupplevelsen. En bra tjock skumkrona visar att ölet är färskt och ordentligt kolsyrat. Genom att ”skära” bort överflödigt skum från glaset efter upphällning får du bort många av de stora bubblorna som annars äter upp de små. Du vill ha många små bubblor då de gör att skumkronan håller sig längre vilket bevarar ölens fräschör.

- Att ”skära” ölskummet är betydligt vanligare på barer runt om i världen än vad det är i Sverige idag. Det är dock ett bra sätt att försäkra sig om att få till en god öl som håller sig fräsch längre. Med hjälp av ett vått ölblad (foam skimmer), skär du av allt överflödigt skum längs med glasets kant. Då skapas ett tunt skyddande lager på toppen av skumkronan som bättre bevarar koldioxid och aromerna i ölen säger Thomas van Boheemen, Manager Global Star Quality på Heineken®.

Thomas bästa tips för att hälla upp den perfekta ölen:

  • Först och främst ska ölen serveras i ett rent och kallt glas.
  • Håll glaset i botten när du häller upp ölen och inte på toppen där du, eller din gäst, sen ska dricka från. Genom att hålla i botten värms heller inte glaset upp i onödan av din kroppsvärme.
  • Håll sen glaset i en vinkel om 45 grader när du häller i ölen längs med insidan. På så sätt får du ett bra skum samtidigt som smak och doft frigörs.
  • Precis innan servering ”skär” sedan bort överflödigt skum från toppen med hjälp av ett vått ”ölblad” (foam skimmer) som du håller i 45 graders vinkel.
  • Målet är en skumkrona som är ungefär två fingrar bred.

För mer information kontakta:
Johanna Pihl, Brand Manager Spendrups
johanna.pihl@spendrups.se
0733-608167

Om Heineken®
Heineken är idag ett av världens största och mest framgångsrika ölvarumärken. Idag finns Heineken i så gott som alla länder och ses som världens mest värdefulla internationella premiumölvarumärke. Överallt i världen bryggs Heineken med samma recept, stor omsorg och högkvalitativa ingredienser efter en standardiserad process. Ingredienserna som de skickliga bryggmästarna använder är alltid korn, humle, vatten och den hemliga A-jästen. Resultatet är att konsumenter världen över kan njuta av samma kvalitet och uppfriskande Heinekensmak var de än går. Heineken är ett globalt varumärke som finns i över 179 länder med en global marknadsandel på över 20%. I Sverige bryggs, säljs och distribueras Heineken av Spendrups. 

Bilder

Länkar

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande

Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e

Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande

Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye