Här växer det öl på skånska åkrar – Lantmännen och Spendrups i ny kampanj
Spendrups samarbetar med Lantmännen och deras odlingsprogram Klimat & Natur. Sedan förra året täcks den årliga volymen för Mariestads, ett av Spendrups mest kända varumärken, av Klimat & Natur-odlat maltkorn. Totalt handlar det om 8 000 ton maltkorn och närmare 50 miljoner liter Mariestads-öl varje år.
![](/data/images/public/1379347/3516772/e1597648-7cc5-4483-8c7b-61b11624c76a-w_720.jpg)
På nio gårdar runtom i södra Sverige kommer nu skyltar sättas upp på maltkornsfälten, med texten ”En ölåker – här växer framtidens maltkorn i samarbete med Lantmännen.” På detta sätt uppmärksammar Spendrups omställningen till en mer hållbar ölproduktion genom samarbetet med Lantmännen.
– Vi är väldigt stolta över partnerskapet inom Klimat & Natur och det är en viktig del för att Mariestads ska kunna minska sin klimatpåverkan ytterligare. Därför ville vi tillsammans med utvalda lantbrukare som odlar maltkorn uppmärksamma det viktiga arbete som de gör men på ett mer lättsamt glimten-i-ögat-sätt, säger Richard Bengtsson, chefsbryggmästare på Spendrups.
– För mig som lantbrukare och medlem i Lantmännen är Klimat & Natur ett viktigt bidrag till en mer hållbar odling. Vi som odlar enligt programmet, de företag som väljer att ansluta sig samt alla konsumenter som väljer produkterna är med och bidrar till en faktisk förändring av svenskt lantbruk, säger Anna Danielsson, lantbruksansvarig på Högestad gods som odlar maltkorn inom programmet.
Odlingsprogrammet Klimat & Natur främjar ett hållbart jordbruk med åtgärder som ger lägre klimatpåverkan, exempelvis fossilfritt drivmedel, och gynnar biologisk mångfald, till exempel blommande zoner.
- Vill man nå hållbarhet på riktigt krävs samarbeten mellan aktörer som drivs av samma vilja och mål, och vårt partnerskap med Spendrups är ett exempel på ett sådant. Tillsammans med dem och andra deltagare i odlingsprogrammet Klimat & Natur kan vi visa faktiska hållbarhetsvinster i siffror. Tillsammans har vi gått från ord till handling, och det är jag mycket stolt över, säger Claes Johansson, hållbarhetschef på Lantmännen.
Sedan Klimat & Natur startade har man lyckats minskat klimatpåverkan från odlingen av spannmål med upp till 45 procent jämfört med svensk konventionell odling. Programmet är dynamiskt och utvecklas kontinuerligt för att tillämpa den senaste kunskapen och tekniken. Förra året introducerades fossilfri gödsel i programmet och i år adderas ytterligare kriterier för biologisk mångfald.
För mer information kontakta:
Richard Bengtsson, chefsbryggmästare, Spendrups, 0702-156899
Claes Johansson, hållbarhetschef, Lantmännen, 0703-289792
Rose-Marie Hertzman, presschef, Spendrups, 0708-952567
Bilder
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i centrala Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1.100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Spendrups förvärvar profilföretaget Swagg Screen & Textil4.6.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Idag har Spendrups har ingått avtal om köp av 51 procent av aktierna i Swagg för att ytterligare förstärka sin position inom tillbehör till restaurang- och besöksnäringen. Swagg grundades 1984 av Dave Lax, har 16 anställda och en omsättning på 46 miljoner.
Nu återvinner Spendrups kolsyra från jäsningen av öl31.5.2024 11:09:30 CEST | Pressmeddelande
Varje år tillverkas miljontals liter kolsyrad dryck på bryggerierna i Grängesberg och Hällefors. Till detta har Spendrups tidigare köpt in över 10 000 ton kolsyra årligen.
Heineken® Silver – en premiumlager för den nya generationen öldrickare29.5.2024 16:01:18 CEST | Pressmeddelande
Lagom till sommaren och i takt med att fler konsumenter efterfrågar dryck av lägre alkoholhalt lanserar Heineken® den nya ölen Heineken® Silver i Sverige. Med en fräsch och uppfriskande smak, mindre bitterhet och en alkoholhalt på fyra procent är ölen skräddarsydd för den nya generationen öldrickare.
Heineken® Silver kommer till Sverige29.5.2024 16:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lagom till sommaren lanserar Heineken® den nya ölen Heineken® Silver i Sverige. Ölen är en lätt och fräsch tolkning av den klassiska, nederländska favoriten Heineken® Original med en frisk smak och lägre alkoholhalt på fyra procent.
Därför ska du ”skära” ditt ölskum18.4.2024 09:02:59 CEST | Pressmeddelande
Heineken® går till botten med konsten att servera den perfekta ölen. Med fokus på ölskummet som en nyckelkomponent för smakupplevelsen avslöjar Thomas van Boheemen, Manager Heineken® Global Star Quality, varför det är avgörande att "skära" ölskummet innan servering.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum