Ministrar besöker Afa Försäkring – för ett friskt och tryggt arbetsliv

Fyra personer står i Afa Försäkrings lobby med växtväggar och trappor i bakgrunden. Personerna är Susanna Stymne Airey, chef för Afa Försäkrings förebyggande verksamhet, Johan Pehrson, arbetsmarknads- och integrationsminister, Maria Schönefeld, vd för Prevent, Paulina Brandberg, jämställdhets- och biträdande arbetsmarknadsminister.
Från vänster: Susanna Stymne Airey, chef för Afa Försäkrings förebyggande verksamhet, Johan Pehrson, arbetsmarknads- och integrationsminister, Maria Schönefeld, vd för Prevent, Paulina Brandberg, jämställdhets- och biträdande arbetsmarknadsminister. Foto: Linda Harling, Afa Försäkring

– Regeringen arbetar på bred front för att skapa en bättre arbetsmiljö för alla i Sverige. Ingen ska behöva dö på sitt arbete och ingen ska behöva dö på grund av sitt arbete. Det förebyggande arbetet är otroligt viktigt, säger Paulina Brandberg, jämställdhets- och biträdande arbetsmarknadsminister.

Förebyggande arbete till nytta för arbetslivet

– Att Arbetsmarknadsdepartementet får möjlighet att ta del av vårt arbete känns viktigt. Vårt uppdrag från arbetsmarknadens parter är att arbeta för ett friskt och tryggt arbetsliv. Vi satsar 350 miljoner kronor per år på förebyggande insatser för att förebygga arbetsskador och ohälsa i arbetslivet, säger Susanna Stymne Airey, chef för Afa Försäkrings förebyggande verksamheter.

– Regeringen intensifierar nu arbetet för tryggare arbetsplatser i hela landet inom flera områden. Forskning, kunskapsspridning och utvecklandet av mer effektiva metoder har stor betydelse för att vi ska kunna göra arbetsplatser säkrare, säger Johan Pehrson, arbetsmarknads- och integrationsminister.

Afa Försäkrings finansiering av forskning inom arbetsmiljö och hälsa med 150 miljoner per år utgör en stor del av det förebyggande arbetet.

– Utöver forskningsfinansiering erbjuder vi även ekonomiskt rehabiliteringsstöd som arbetsgivare kan söka. Genom det webbaserade IA-systemet stöttar vi arbetsplatser i deras löpande systematiska arbetsmiljöarbete. Idag har vi 4 600 organisationer med närmare 1,7 miljoner anställda inom ett 40-tal branscher som använder IA-systemet, säger Susanna Stymne Airey.

– Från vår skadedatabas med över 16 miljoner ärenden hämtar vi statistik som används i förebyggande syfte, bland annat som beslutsunderlag för de forskningsprojekt vi finansierar. Genom samverkan med Prevent och Suntarbetsliv kommer forskningen vi finansiering till praktisk nytta i arbetslivet.

Konkreta verktyg till arbetsplatser för tryggare arbetsmiljö

Den partsägda ideella organisationen Prevent – arbetsmiljö i samverkan gör stora, konkreta insatser när det gäller förebyggande arbete. Maria Schönefeld, vd för Prevent, berättar hur de förmedlar kunskaper som hjälper företag att förbättra arbetsmiljön. Prevent jobbar brett genom att erbjuda alltifrån utbildningar, webbinarier, checklistor, olika slags stöd för riskbedömningar med mera.

– Vårt uppdrag är att underlätta för arbetsplatser att skapa en god arbetsmiljö genom att informera, utbilda och ta fram användbara produkter som är till hjälp i arbetsmiljöarbetet. Vi är en ideell organisation som också ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK. Det innebär att allt vi gör är framtaget av fackförbund och arbetsgivare tillsammans, säger Maria Schönefeld, vd för Prevent.

Kontakt: Susanna Stymne Airey, chef på enheten Förebygga, Afa Försäkring: 08–696 41 60, susanna.stymneairey@afaforsakring.se

Läs mer om Afa Försäkrings förebyggande arbete här.

Läs mer om Prevents förebyggande arbete här.

Läs och prenumerera på pressmeddelanden från Afa Försäkring, klicka här.

9 av 10 är försäkrade via jobbet. Afa Försäkring ger trygghet och ekonomiskt stöd vid sjukdom, arbetsskada, arbetsbrist, dödsfall och föräldraledighet. Våra försäkringar är bestämda i kollektivavtal mellan arbetsmarknadens parter och vi försäkrar människor i privat näringsliv, kommuner och regioner. Afa Försäkring drivs utan vinstsyfte och förvaltar cirka 200 miljarder kronor. En viktig del av vår verksamhet är att stödja forskning och projekt som aktivt syftar till att förbättra arbetsmiljön. Afa Försäkring har cirka 650 medarbetare och ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK. www.afaforsakring.se

Hur säkert reser hantverkare och omsorgspersonal i tjänsten?25.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Välkommen att bevaka hybridseminarium 2 maj kl. 9–10. Hantverkare och personal inom hemsjukvård och äldreomsorg reser i arbetet utan att omfattas av de regelverk som gäller yrkesförare. Idag saknas kunskap om deras olycksrisk i trafiken. Nu har ett forskningsprojekt finansierat av Afa För­säkring granskat detta. Resultaten presenteras på ett frukostseminarium den 2 maj. Delta på plats eller digitalt.