Allt dyrare att dela ut brev – kvaliteten påverkas
Det blir allt dyrare att dela ut brev. Det visar Post- och telestyrelsens (PTS) rapport Svensk postmarknad 2024. Om inga förändringar görs kan det under de kommande åren bli utmanande att upprätthålla den samhällsomfattande postservicen till en god kvalitet över hela landet.
I dag publicerar PTS rapporten Svensk postmarknad 2024, som är en genomgång av utvecklingen inom till exempel konkurrens, service och kvalitet samt volymer.
Dyrare att dela ut brev när volymerna sjunker
Årets rapport visar att brevvolymerna fortsätter att minska. Under 2023 delades nära 1,2 miljarder brev ut. Det var en minskning med 12 procent jämfört med året innan.
Sedan år 2000 har två av tre fysiska brev ersatts med digital kommunikation och PTS bedömer att nedgången kommer fortsätta i snabb takt.
I takt med att volymerna minskar så ökar också styckkostnaden för att distribuera brev, inom ramen för den samhällsomfattande posttjänsten. Och även om Postnord har höjt portot så är inte det tillräckligt för att kompensera för de minskade volymerna.
- Det kommer bli stora utmaningar att tillhandahålla den samhällsomfattande posttjänsten om inget görs, säger Emma Maraschin, chef PTS enhet för postfrågor.
- Det handlar dels om förändringar i regelverket som hur snabbt brevet ska delas ut och hur långt ifrån bostaden, men också om att vi användare kan behöva betala mer för en fungerande postservice. Det är rimligt att vi användare betalar för vad det kostar att skicka ett brev för att tjänsten ska hålla en god kvalitet och att brevet delas ut i tid.
Fortsatta kvalitetsproblem
Rapporten visar också att Postnord inte har levt upp till de kvalitetskrav som finns. Under året delade Postnord ut 93,1 procent av breven i tid, medan kravet är att minst 95 procent av de inrikes brev som har lämnats in för tvådagarsbefordran före senaste inlämningstid ska ha delats ut inom två arbetsdagar.
2023 var andra året i rad som Postnord inte levde upp till kraven på nationell nivå.
- Det är mycket allvarligt om folk inte kan lita på postservicen. Även om omständigheterna är svåra, så måste postoperatören vårda sitt kundlöfte och säkerställa att kvalitetskraven uppfylls för att tillgodose användarnas behov. PTS kommer fortsätta bevaka utvecklingen och att Postnord lever upp till kraven, säger Emma Maraschin.
Mer information
PTS presstjänst, 08-678 55 55
Kontakter
Petter ÖhrnPressansvarig
Tel:08-678 55 55petter.ohrn@pts.seBilder
Länkar
Följ PTS - Post- och telestyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från PTS - Post- och telestyrelsen
Nya regler ska förhindra telefonbedrägerier17.9.2024 09:58:30 CEST | Pressmeddelande
Post- och telestyrelsen (PTS) har beslutat om regler som ska minska problemen med telefonbedrägerier. Ett krav är att teleoperatörer ska stoppa samtal från utlandet med svenska nummer.
Utvecklad konkurrens på paketmarknaden12.9.2024 15:05:58 CEST | Pressmeddelande
Det finns konkurrens på den svenska paketmarknaden med flera aktörer som erbjuder sina tjänster. Det visar en ny rapport från Post- och telestyrelsen (PTS). Konkurrensen når också långt ut i landet.
ECPAT Sverige blir betrodd anmälare enligt EU:s förordning om digitala tjänster8.7.2024 09:09:16 CEST | Pressmeddelande
Post- och telestyrelsen (PTS) har fattat sitt första beslut om att utse en betrodd anmälare inom förordningen om digitala tjänster (Digital Services Act). Anmälningar från ECPAT Sverige kommer nu få prioritet.
Svårt nå bredbandsmål trots fortsatt stora investeringar i utbyggnad20.6.2024 09:01:36 CEST | Pressmeddelande
Trots investeringar i bredbandsstöd och 5G-utbyggnad blir det svårt att fullt ut nå regeringens bredbandsmål till 2025. Den bedömningen gör Post- och telestyrelsen (PTS) i sin uppföljning av regeringens bredbandsstrategi.
Viktigt med information vid avveckling av 2G- och 3G-nät3.6.2024 09:02:07 CEST | Pressmeddelande
Teknikskiftet från 2G- och 3G-nät till 4G och 5G behöver ske kontrollerat. Det konstaterar Post- och telestyrelsen (PTS) och Konsumentverket i en gemensam skrivelse. Det är också viktigt att användarna får tillräcklig information.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum