Sjöfartsmuseet Akvariet tilldelas utmärkelsen Årets museum 2024

För sitt mod att tänka nytt, sin nyskapande omvandling och sin mångfacetterade verksamhet i gränslandet mellan kultur och natur tilldelas Sjöfartsmuseet Akvariet i Göteborg den prestigefyllda utmärkelsen Årets museum.

Sjöfartsmuseet Akvariet fungerar idag som en arena för kunskap, engagemang och handling som ger inspiration till besökare att ta aktiv del i att bevara vår historia, våra hav och vår planet. Foto Kristin Lidell Sjöfartsmuseet Akvariet

Årets museum delas ut till ett svenskt museum som visat prov på nytänkande och samhällsförankrad verksamhet av högsta kvalitet. Sveriges Museer och Svenska ICOM står bakom utmärkelsen som delas ut för 28:e gången. Syftet är att uppmärksamma utmärkt museiarbete och att inspirera andra museer genom att uppvisa mod, kreativitet och spets.

I år koras Sjöfartsmuseet Akvariet i Göteborg till Årets museum. Juryns motivering lyder:
Sjöfartsmuseet Akvariet har genom en omfattande och välplanerad flerårig förvandlingsprocess förnyat både byggnad, innehåll och hela museiverksamheten från grunden, vilket resulterat i en ny mångfacetterad besöksupplevelse. Det insiktsfulla målgruppsarbetet och modet att tänka nytt, parat med forskning och uppsökande verksamhet i gränslandet mellan kultur och natur, har resulterat i en värdeskapande korsbefruktning. Sjöfartsmuseet Akvariet fungerar idag som en arena för kunskap, engagemang och handling som ger inspiration till besökare att ta aktiv del i att bevara vår historia, våra hav och vår planet.

Allmänheten har kunnat föreslå sitt favoritmuseum till juryn, som i år fått in över 30 förslag och valt ut tre slutkandidater: Bildmuseet i Umeå, Eskilstuna Stadsmuseum och Sjöfartsmuseet Akvariet. Utmärkelsen, ett vandringspris i form av en glasskulptur designad av Bertil Vallien, delades ut under museernas vårmöte i Karlstad 23:e april.

I juryn för Årets museum 2024:

Styrelseledamot från Sveriges Museer (ordf./sammankallande):
Lisa Månsson, överintendent Naturhistoriska riksmuseet

Ledamot i Svenska ICOM:
Christian Penalva, utställningschef vid Kulturen i Lund

Föregående års vinnare:
Olof Hermelin, museichef Östergötlands museum

Gästplats internationellt perspektiv:
Nils M Jensen, direktör för Organisationen Danske Museer

Gästplats annat branschperspektiv:
Cecilia Wikström, stiftelsedirektör för Beijerstiftelsen och Anders Walls stiftelser

Sjöfartsmuseet Akvariet i Göteborg tilldelas museernas nationella utmärkelse Årets museum.