Glasbranschföreningen

Sjustjärnan vinner Glaspriset 2024

– Vi är jätteglada och mycket stolta över att projektet som vi jobbat med i flera år får den här uppskattningen. Dessutom är det extra roligt att det sker i så hård konkurrens med de andra tävlingsbidragen, säger Daniel Hohenthal, chefsarkitekt, och framhåller att det är många medarbetare på Kanozi Arkitekter, samt leverantörer och entreprenörer, som i tät samverkan uppfört E.ons nya huvudkontor i Malmö som nu är en arbetsplats för 1 500 personer.

Vinnarna med blommor och diplom framför scenen
Vinnarna fr v: Fredrik Liliedahl, UBA Glas & Fasad, Daniel Hohenthal och Marcus Hultberg, Kanozi Arkitekter samt Lina Brömer, Castellum. Magnus Östh

E.on har samlat alla anställda i den nya byggnaden som präglas av såväl social hållbarhet och arkitektoniska kvaliteter som trivsel. Daniel Hohenthal beskriver uppgiften att placera den 150 meter långa byggnaden i en kommande tät innerstadsmiljö som rejält utmanande, både arkitektoniskt och logistiskt.

– Designmässigt har vi frångått de senaste årens trend med ganska enformiga tillslutna fasader, som sveper runt alla sidor med samma uttryck. Vi har skapat ett mer öppet hus med skulpturala inslag. Ett hus med variation, säger Daniel Hohenthal.

Daniel Hohenthal betonar även att samarbetet med entreprenörerna har varit avgörande för att slutresultatet blivit som arkitekterna på Kanozi tänkt sig.

– Det är ju inte ovanligt att det i andra projekt blivit kompromisser som lett till att de ursprungliga idéerna inte överlevt hela vägen. Här har det varit minimalt av detta tack vare bra samtalspartners, som bland annat UBA Glas & Fasad, där vi tillsammans i ett tidigt skede bollat idéer och hittat lösningar, som dessutom sedan blivit väldigt väl utförda. Det är ett klart kvitto på att kompetens och initialt samarbete ger möjlighet för ett projekt att hålla hela vägen till färdigställande, konstaterar Daniel Hohenthal.

Juryns motivering

”E.ons nya huvudkontor tilldelas Glaspriset 2024 för sina höga ambitioner gällande framtidens arbetsmiljö, där inte minst den rika glasarkitekturen bidrar till hälsa och välbefinnande för de anställda. Genom detta projekt har också glasarkitekturen med dubbelglasfasader fått en glädjande renässans i Sverige."

FAKTA | Sjustjärnan

Byggherre: Castellum

Arkitekt: Kanozi Arkitekter

Glasentreprenör:  UBA Glas & Fasad

Glasleverantör: AGC Interpane

Byggsystem: Schüco

Mer information om Sjustjärnan på gbf.se

Sjustjärnan i helformat mot blå himmel med vita moln, i förgrunden vatten
Sjustjärnan i skymningen
Sjustjärnan vinner Glaspriset 2024
Sjustjärnan interiör bild, spännande samspel mellan trä och glas i runda former
Vinnarna med blommor och diplom framför scenen

Om oss

Glasbranschföreningen (GBF) är en bransch- och arbetsgivarorganisation för företag verksamma inom glasmästeri, bilglasmästeri, glas- och metallentreprenad och konstinramning i Sverige. Föreningen har ca 500 medlemsföretag och arbetar bland annat med utbildning, arbetsgivarverksamhet, kvalitetssäkring och auktorisation. Glasbranschföreningen följer och driver centrala frågor för medlemsföretagen och ger även ut branschtidningen Glas.

Följ Glasbranschföreningen

Senaste pressmeddelandena från Glasbranschföreningen

NORDBYGG: Stort utbud av föreläsningar på Glasscenen21.2.2024 07:15:00 CET | Pressmeddelande

Dagarna 23–26 april 2024 möts hela samhällsbyggarbranschen på Stockholmsmässan i Älvsjö för att kraftsamla, nätverka och utbyta erfarenheter. Samt uppdatera sig på produktnyheter förstås! På Glascenen i Glasbranschföreningens monter C10:41 håller vi seminarier om aktuella ämnen och frågeställningar. Föredragen om 30 minuter ges tre gånger om dagen. Ett koncept som är tänkt att passa mässbesökarna som vill hinna med mycket på en dag.